BBB en GroenLinks/PvdA zien belang gezond voedsel op scholen

Slechts twee partijen – BBB en GroenLinks/PvdA – gaan naar aanleiding van vragen van het Voedingscentrum over gezond voedsel specifiek in op de rol van scholen hierbij.

BBB en GroenLinks/PvdA

De BBB vindt het belangrijk dat alle kinderen op de basisschool structureel les krijgen over gezonde en duurzame voeding. GroenLinks/PvdA willen dat in alle scholen in Nederland alleen nog maar gezond en verantwoord voedsel te krijgen is.

Andere partijen

D66 gaat niet specifiek in op scholen. Wel wil de partij afspraken maken met supermarkten om ervoor te zorgen dat gezonde producten vaker in de aanbieding zijn. De SP wil naar een ander voedselsysteem en boeren die diervriendelijk en duurzaam produceren steunen. De Partij voor de Dieren wil dat er alleen nog reclame gemaakt wordt voor gezonde voeding en wil daarnaast de BTW op groente en fruit afschaffen.

De VVD ziet het verlagen van prijzen van bijvoorbeeld groente en fruit niet als oplossing om mensen gezonder te laten eten. Forum voor Democratie tenslotte wil dat er genoeg ruimte overblijft voor het individu om zelf keuzes te maken over de invulling van iemands levensstijl.

De overige partijen hebben niet gereageerd op de vraag van het Voedingscentrum of wilden niet meewerken.