Dag van de Gezonde Schoolkantine

Op donderdag 21 maart is het weer zo ver: de Dag van de Gezonde Schoolkantine! Op deze feestelijke dag organiseert het Voedingscentrum in verschillende provincies het Gezonde Schoolkantine festival, met Jong Leren Eten als hoofdpartner.

Het festivalprogramma

Het Voedingscentrum heeft een spetterend programma vol inspiratie voor je klaarstaan, met onder andere:

• Uitreiking van Schoolkantine Schalen en/of tekenen van de Ambitieverklaring, met alleen op deze dag een speciaal cadeau voor alle bezoekende scholen.
  • Bekendmaking van de winnaar van de Jong Leren Eten Schoolkantine Challenge door de vakjury.
  • Presentatie van de finalisten over hun Schoolkantine Challenge Snack, inclusief proeverij van heerlijke kantinesnacks.
  • Inspirerende verhalen uit de praktijk van Gezonde Schoolkantine ambassadeurs.
  • Verdiepende kennisronde door het Voedingscentrum en Jong Leren Eten op thema’s als de eetomgeving rondom de school, de Schijf van Vijf in de schoolkantine, voedseleducatie, leerlingen betrekken en het borgen de Gezonde Schoolkantine.
  • Presentatie van de Jong Leren Eten-makelaar over wat het programma Jong Leren Eten inhoudt en waarom jouw school volgend jaar mee gaat doen met de Schoolkantine Challenge Snack.

Ook is er op het festival een kennis- en netwerkmarkt. Hier vind je kraampjes van De Gezonde Schoolkantine, Jong Leren Eten en andere stakeholders of samenwerkingspartners uit de provincie die zich inzetten voor een gezond eet- en drinkaanbod op en rondom school. Dit is ook hét moment om met andere scholen in gesprek te gaan.

Aanmelden

Wil jij er ook bij zijn? Meld je snel aan via onderstaande link. Entree is gratis.

Meld je aan!

Schoolkantine Challenge

Goed nieuws: jullie kunnen je nog tot 16 februari 2024 aanmelden voor de Schoolkantine Challenge van Jong Leren Eten. Wie weet zijn jullie leerlingen of studenten een van de finalisten en presenteren zij binnenkort hun Kantinesnack op het festival!

Voor wie is het festival?

Het Voedingscentrum organiseert het festival voor iedereen die geïnteresseerd is in, of betrokken is bij de Gezonde Schoolkantine en/of de Schoolkantine Challenge van Jong Leren Eten. Denk hierbij aan kantinebeheerders, cateraars, docenten, schooldirecteuren, leerlingen, etc. van alle v(s)o- en mbo scholen in Nederland.

Over de Dag van de Gezonde Schoolkantine

Al 20 jaar helpt het Voedingscentrum scholen met het gezonder en duurzamer maken van hun kantine. Jaarlijks besteedt het Voedingscentrum hier op de derde donderdag van maart extra aandacht aan tijdens de ‘Dag van de Gezonde Schoolkantine’. Samen met scholen, GGD’en en gemeenten gaat het Voedingscentrum voor een gezonde toekomst voor jongeren. Zo laten ze zien dat gezond normaal is.