De gezondste (school)kantine van Nederland staat in Enschede

Zone.college in Enschede mag zich vanaf 23 januari met trots eigenaar noemen van een ideale Schoolkantine Schaal. Daarmee voldoet de school aan de Richtlijn Eetomgevingen voor scholen van het Voedingscentrum. De leerlingen kunnen volop kiezen uit een aanbod gezonde broodjes en snacks.

Het Voedingscentrum reikt de Schoolkantine Schaal al sinds 2013 uit aan scholen die het leerlingen makkelijker maakt om gezondere en duurzamere keuzes te maken in de kantine. Het oog van de leerlingen valt meteen op de gezondere keuze: volkorenbroodjes met gezond beleg, groente en fruit, en water als logische dorstlesser. Scholen kunnen een zilveren, gouden of ideale Schoolkantine Schaal behalen door respectievelijk 60, 80 of 100 procent van hun aanbod te laten bestaan uit betere keuzes.

Van alle v(g)o- en mbo-schoollocaties waar jongeren eten en drinken kunnen kopen, is 64 procent actief aan de slag met de gezonde schoolkantine. Dat zijn bijna 1.200 schoollocaties. Zone.college Enschede is op dit moment de enige school in Nederland met een ideale schoolkantine.

Michelin-ster

“Dit voelt voor ons echt als het krijgen van een Michelin-ster”, zegt Jeffry Brummelhuis, docent en Gezonde School Coördinator bij Zone.college Enschede. “We hebben er keihard voor gewerkt en dit is de bekroning op het werk. We zijn ongelofelijk trots dat we nu de enige schoolkantine zijn van Nederland met alleen maar producten uit de Schijf van Vijf.”

“Er zijn natuurlijk altijd wel leerlingen die klagen dat ze geen snoep en dergelijke kunnen kopen, maar we verkopen 99 procent van alle broodjes. En dat 5 dagen in de week. Ik denk dat het broodje hete kip wel het meest populaire broodje is die we momenteel hebben. Onze leerlingen staan er dus eigenlijk niet meer bij stil dat het alleen maar gezond is. Het is voor hen heel gewoon geworden. Wat ook helpt: de leerlingen helpen in de pauzes met de voorbereiding en verkoop. Wanneer we vragen wie wil helpen, wordt er altijd enthousiast gereageerd.”

Laatste stap

Ook Liesbeth Velema, expert voeding en gedrag bij het Voedingscentrum, is trots op het resultaat. “Jongeren komen de hele dag in aanraking met voeding. Thuis, onderweg, op de sportvereniging en natuurlijk ook op school. Helaas weten we dat het grootste deel van het aanbod in de voedselomgeving ongezond is. In de supermarkt bijvoorbeeld 80%. Terwijl we jongeren juist moeten bijbrengen dat gezond eten lekker is en heel gewoon. Dat helpt hen een gezond eetpatroon te ontwikkelen.”

“We zien dat veel scholen bezig zijn om hun kantines gezonder te maken. We zijn trots op elke school die stappen zet voor een gezonder aanbod en aan wie we een Schoolkantine Schaal mogen uitreiken. Zone.college Enschede laat zien dat het mogelijk is om ook die laatste stap te zetten en het hele aanbod en de uitstraling van de kantine gezond te maken.”

Lees hier meer over de Gezonde Schoolkantine.