Gezocht: Middelbare scholen voor het testen van een vragenlijst over voeding

Onderzoekers van Wageningen University & Research en het Louis Bolk Instituut maken een vragenlijst om voedselvaardigheden te meten bij middelbare scholieren (12-18 jaar). Voedselvaardigheden zijn de kennis en vaardigheden die nodig zijn om bewuste voedselkeuzes te maken. Voor dit onderzoek zijn ze op zoek naar leerlingen.

De vragenlijst over voedselvaardigheden in de leeftijd van 12 tot 18 jaar is onderdeel van het project ‘Voedselvaardigheden bij kinderen meten om effectiviteit van voedseleducatie op korte en lange termijn in kaart te brengen’.

Om met de leerlingen in contact te komen zoeken de onderzoekers contact met docenten op vmbo, havo of vwo. Als de docenten net zo benieuwd zijn of hun leerlingen weten hoe ze gezond kunnen snacken, of ze in staat zijn een ei te bakken of ze een etiket te lezen kunnen ze zich hier aanmelden om hun leerlingen te laten deelnemen aan de vragenlijst.

Aanmelden kan tot 15 november. Het invullen van de digitale vragenlijst gebeurt in november en december 2023 en duurt ongeveer een half uur.