Gezonde kantinesnack ‘Tempeh-ation’ wint Flevolandse Schoolkantine Challenge

Leerlingen van het Almere College Dronten hebben met hun gezonde kantinesnack ‘Tempeh-ation’ de Flevolandse Schoolkantine Challenge gewonnen. De prijsuitreiking vond plaats tijdens de Dutch Food Week op Aeres Hogeschool Almere.

Gezonde en lekkere kantinesnack

‘Creëer jouw ideale gezonde kantinesnack’. Met deze uitdaging gingen 50 groepjes leerlingen en studenten uit het voortgezet- en beroepsonderwijs in Flevoland aan de slag om een gezonde en lekkere kantinesnack te bedenken voor hun school. De criteria van deze snack waren de 5 G’s: genieten, goedkoop, gezond, gemak en geweten. De jury toetste onder andere of de snack voldoet aan de Schijf van Vijf, of het een duurzame keuze is en of het betaalbaar en lekker is.

Beste inzendingen

Tijdens de Dutch Food Week zijn alle inzendingen door een professionele jury beoordeeld.
De jury bestond uit:

• Lucy van de Vijver (Gezonde School-adviseur)
  • Edwin Breet (kantinebeheerder)
  • Anne Luz Pijnenburg (van The Waste To Success)
  • Stijn Steenmeijer (horeca-expert)
  • Marleen Warnaar (Jong Leren Eten)

De drie beste groepjes zijn uitgenodigd voor de grote finale om hun lekkere en gezonde snack te laten toetsen. De top drie bestond uit:

• ‘de Smoothie bowl’ van Porteum in Lelystad,
  • de snack ‘Tempeh-ation’ van het Almere College in Dronten,
  • ‘Gezond en lekker pizzabroodje’ van RSG Slingerbos/Levant in Zeewolde.

Zij kwamen met hun product naar het nieuwe gebouw van Aeres Hogeschool Almere op het Floriade terrein, waar ze onder begeleiding van een aantal voedingsexperts nog een verbeterslag hebben gemaakt op hun snacks. De jury koos voor Tempeh-ation, omdat het een plantaardige, bijzondere én lekkere snack is die goed te maken is in een kantine situatie en voldoet aan richtlijnen voor gezonder eten.

De winnaars Jasper, Leonoor en Lente van het Almere College krijgen een kook-workshop aangeboden, waarin ze samen met een kok hun winnende kantinesnack gaan bereiden voor de hele school.