Gezonde Smikkelweken op bso in volle gang

Chefkok Dennis Willems verzorgt aftrap in Zeeland

Deze zomervakantie gaan 90.000 kinderen op 1.000 bso’s op groenten ontdekkingstocht tijdens de derde editie van de Gezonde Smikkelweken voor bso’s. De pakketten worden tussen 13 juli en 31 juli in heel Nederland bezorgd.

De Gezonde Smikkelweken zijn bestemd voor bso-locaties met gemiddeld twintig of meer kinderen per dag. Deelnemende bso’s ontvangen activiteiten voor vier dagen. Elke activiteit duurt 1 a 1,5 uur en er kunnen ongeveer 12 kinderen meedoen. Eén pakket is in totaal voor ongeveer 50 kinderen. Een oven of kookgelegenheid is niet noodzakelijk. Een pakket bevat vier verschillende groenten activiteiten. Hiermee gaan kinderen koken, bakken, proeven en spelen met groenten. Daarnaast zit er voor alle deelnemende kinderen een Kook- en Speelboek voor thuis in het pakket. Alles voldoet aan de richtlijnen van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum.

In Zeeland doen dit jaar 62 bso-locaties en 5.200 kinderen mee. De aftrap vond maandag 24 juli plaats bij bso Pien van Kinderopvang Walcheren in Koudekerke. Dit gebeurde samen met Dennis Willems, chefkok van restaurant Morille in Koudekerke. Restaurant Morille ontving in april 2023 een Groene Michelinster, voor restaurants die voornamelijk lokaal en duurzaam werken. Chefkok Willems ging samen met de kinderen van bso Pien wildplukken in de natuur, om daarna het Gezonde Smikkelweken-Zintuigenspel te spelen.