Trommel zonder Rommel-Smaaklessen voor schooljaar 2023/2024

Nu in Chef!

Gezond eten en drinken mee naar school. Dit is een goede basis om lekker te kunnen presteren op school. En om vol energie het schooljaar door te komen. Wil jij het nieuwe schooljaar goed en gezond starten met jouw klas? Geef dan aandacht aan de gezonde lunchtrommel met één van de nieuwe Smaaklessen over de gezonde lunch.

Gratis Smaaklessen in de klas

Voor Trommel zonder Rommel zijn drie lessen ontwikkeld voor de onder-, midden- en bovenbouw. Hiermee kun je op jouw school aan het begin van het nieuwe schooljaar aandacht geven aan de gezonde lunchtrommel.

De drie lessen

Onderbouw

Wat eet jij als leerkracht bij de lunch? En wat eten de leerlingen? Aan de hand van een voorbeeldlunch kijken jullie wat eten is om van te groeien en eten om van te snoepen.

Voorbereidingstijd: 10 minuten
Lesduur: 40 minuten

Middenbouw

De leerlingen gaan aan de slag met een aantal eetwissels voor de lunch en bedenken met de broodjesbouwer nieuwe lunchrecepten voor in de broodtrommel.

Voorbereidingstijd: 5 minuten
Lesduur: 50 minuten

Bovenbouw

De leerlingen gaan aan de slag met de Schijf van Vijf en kijken welke producten uit de lunchtrommel wel in de Schijf staan en welke niet. Ze eindigen met een leuke quiz!

Voorbereidingstijd: 5 minuten
Lesduur: 70 minuten

Account maken op Chef!

Als je gebruik wilt maken van de Trommel zonder Rommel- lessen dien je eerst een gratis account aan te maken op het lesportaal Chef!

Dit gaat makkelijk in drie stappen:

1. Ga naar Chef! via www.voedseleducatie.nl.

2. Vul je gegevens in en koppel jouw school.

3. Verifeer je account via je inbox.

Als je inlogt op jouw account op Chef! kun je onder Aanbod filteren op het Thema Lunchen.Hier zie je onder Lessen de drie Trommel zonder Rommel- lessen staan.

Initiatief Trommel zonder Rommel

Met het initiatief Trommel zonder Rommel worden ouders geïnspireerd om gezond eten en drinken mee naar school te geven, zodat kinderen het beste uit hun dag kunnen halen.

Vind jouw school gezonde voeding belangrijk, dan kan Trommel zonder Rommel een hulpmiddel zijn om ouders en verzorgers te informeren over gezonde voeding. Informeren is namelijk één van de manieren om ouders en verzorgers te betrekken bij wat de school doet aan voeding. Voor het informeren is ook een brochure ontwikkeld.

Het initiatief Trommel zonder rommel is tot stand gekomen door een samenwerking tussen GGD ZHZ, JOGG Zuid-Holland Zuid, Jong JGZ en het Voedingscentrum. Ook GGD West-Brabant en JOGG Breda doen mee. In de JOGG-gemeenten wordt het initiatief onder de aandacht gebracht. Lidl Nederland geeft landelijk aandacht hier aan.

Lidl is partner van het Voedseleducatie Platform, waarin overheid, bedrijfsleven, de wetenschap (WUR), het onderwijs en maatschappelijke organisaties in een Publiek Private Samenwerking (PPS) samenwerken aan objectieve educatie over voedsel en voeding bij kinderen. Twee lesprogramma’s waaraan het Voedseleducatie Platform werkt zijn Smaaklessen en Smaakmissies.