Haemstede Barger Mavo betrekt leerlingen actief bij gezonde schoolkantine

In de kleinschalige, gezellige kantine van de Haemstede Barger Mavo (HBM) in Heemstede is er sinds een jaar veel veranderd. Verantwoorde producten gaan als warme (en gezonde) broodjes over de toonbank. Het geheim van de school? Een groep leerlingen die samen met een kantinemedewerkster nadenkt over hun gezonde kantine.

Eigen medewerker begeleidt scholieren

Schooldirecteur Hanneke Notenboom vertelt dat de kantine voorheen door een externe cateraar werd gerund. “De prijzen waren daardoor vrij hoog. Leerlingen gingen liever naar de supermarkt. Dat was niet wat we wilden.” Het idee ontstond om de leerlingen van de business class te betrekken bij de kantine. De business class is een onderwijsvorm van de HBM waarbij leerlingen worden voorbereid op een ondernemende toekomst. De school nam facilitair- en kantinemedewerkster Ilona Pekel in dienst om hen te begeleiden.

Meedenken over aanbod

Leerlingen van de business class denken nu met Ilona mee over het gezonde aanbod. Daarnaast helpen ze bij de verkoop. “Ik ga bij hen na wat ze thuis eten, welke producten ze graag zien en wat ze eraan uit willen geven”, zegt Ilona. Dat leidde onder meer tot een gezond product van de week, iets ‘anders dan anders’ dat uitnodigt om eens te proberen. Ook de uitstraling van de kantine werd in lijn gebracht met de Richtlijn Eetomgeving voor Scholen van het Voedingscentrum. De looproute leidt nu langs de vitrine met gezonde broodjes en er zijn posters met informatie over de Schijf van Vijf.

Extra bewustzijn rond fruit

Zeker nu de leerlingen een stem hebben in het kantinebeleid, is een gezonde schoolkantine voor hen de normaalste zaak van de wereld, zoals in de Ambitieverklaring staat die de school aan het begin van het schooljaar ondertekende. Maar niet álles is rozengeur en maneschijn: “Leerlingen moeten soms erg wennen aan gezondere keuzes. Zo eten ze nog erg weinig fruit”, zegt Ilona. “Om dat te doorbreken wil ik op de Dag van de Gezonde Schoolkantine op 21 april extra bewustzijn kweken dat fruit eten heel verstandig is.”

Toegankelijke kantine

Hebben Hanneke en Ilona een tip voor andere scholen? “Maak de kantine toegankelijk!”, antwoorden beiden. Bij hun school uit zich dat in de benaderbaarheid van Ilona bij vragen en ideeën, maar ook in de prijsstelling. Hanneke: “We streven naar kansengelijkheid. Gezonde producten moeten voor iedereen bereikbaar zijn, ook voor kinderen die het thuis niet zo breed hebben.”

Werkplezier door samenwerking

De keuzes van de HBM leidden niet alleen tot een goedlopende, gezonde kantine, maar ook tot veel werkplezier voor Ilona. “Ik dacht altijd al graag na over voeding en ben kilo’s afgevallen door te sporten en gezonder te eten. Nu ik mijn interesse kan delen met leerlingen kan ik mijn hobby kwijt in mijn werk.” Haar baan biedt nog een voordeel. Lachend: “Ik hoef geen gezonde lunch mee te nemen van huis, die koop ik in de kantine. Dat vind ik luxe!”

Op de foto: Ilona met twee leerlingen in de kantine van de HBM.