Helft alle schoolkantines gezond

De 950ste gezonde schoolkantine is een feit. Dat meldt het Voedingscentrum. Deze ambitie was opgenomen in het Nationaal Preventieakkoord. Sinds 2018 zijn er 950 scholen die één of meerdere Schoolkantine Schalen hebben behaald. Daarmee is 50% van alle schoolkantines gezond.

Het Voedingscentrum wil graag dat er nog meer scholen meedoen en roept daarom scholen op de ambitieverklaring te ondertekenen.

Hier tekenen scholen voor

Scholen laten door te tekenen zien dat ze zich de komende jaren gaan inzetten voor een gezonde schoolkantine op basis van de Richtlijn Eetomgevingen voor Scholen. Scholen vullen zelf de ambitie in: gaan ze voor een zilveren, gouden of ideale Schoolkantine Schaal? Deze ambitie kunnen scholen elk jaar weer opnieuw opstellen. Na het tekenen neemt een Adviseur Eetomgevingen contact met de scholen op.

Voortgang in beeld

Elk jaar dat scholen de ambitie voor een zilveren, gouden of ideale kantine behalen ontvangen de scholen een Schoolkantine Schaal voor op het collectiebord. Dit bord ontvangen scholen gratis na het tekenen van de Ambitieverklaring. Zodat ze zo aan iedereen hun gezonde beweging kunnen laten zien!

Vrij in wat ze doen

Door het tekenen van de ambitie onderschrijven scholen de gezamenlijke doelstelling en kan het Voedingscentrum laten zien hoeveel scholen meedoen. Het Voedingscentrum stelt geen eisen aan de ondertekening.