Honderden scholen bieden ontbijt aan tijdens schoolvakantie

Steeds meer scholen die in de zomer openblijven, bieden hun leerlingen ook in die periode een maaltijd aan. Een van die scholen is de Tamarschool in Den Haag. Omroep West en het Jeugdjournaal berichten erover.

De Tamarschool begon met de zomerschool in de coronaperiode en is er sindsdien mee doorgegaan. Het Jeugdeducatiefonds bood de school de kans om in de zomer ook ontbijt aan te bieden en die kans heeft directeur Jan Boer gegrepen. “We dachten: we gaan dat gewoon proberen, want we komen best wel wat kinderen tegen voor wie het soms lastig is om elke dag de broodtrommel een beetje gezond vol te krijgen. En het leuke is: je hebt daar met de kinderen dan ook meteen een gesprek over. Wat vind je nou lekker, wat is gezond en wat is goed eten?”

Budget aangevraagd voor zomervakantie

Volgens Mirella Bhagwandin van het Jeugdeducatiefonds krijgen nu zo'n duizend scholen in Nederland hulp bij maaltijden op school. “Ongeveer een derde daarvan heeft ook budget aangevraagd voor de zomervakantie.”

Op de Tamarschool krijgen de zomerschoolleerlingen ook meteen les over eten en gaan ze bijvoorbeeld de supermarkt in om te kijken wat er allemaal te koop is. “Buiten dat je gewoon een maaltijd aanbiedt, wat gewoon heel fijn is dat dat kan, komen er ook veel andere effecten bij. Soms zeggen de kinderen bijvoorbeeld dat ze iets niet te eten vinden. Maar dan heb je het daar weer over.”

“Niet extra streng met eten”

Dat de school gebruik maakt van de mogelijkheid om de leerlingen een ontbijt te geven, wil niet zeggen dat ze nu extra streng zijn met eten, zegt directeur Boer. “We willen ook zorgen dat eten gewoon leuk en gezellig is. Dus als je een keer trakteert hoeft het niet altijd komkommer te zijn, dan mag het ook een keer iets ongezonds zijn: iets zoets of iets vets. Laat het ook vooral leuk zijn.”

Bron: Omroep West, NOS Jeugdjournaal.