Ieder kind in 2040 een gezond voedingspatroon

Alliantie Voeding voor de Gezond Generatie is ambitieus

Ieder kind in 2040 een gezond voedingspatroon. Dat is de ambitie van de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie. De Alliantie is opgericht door Diabetes Fonds, Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting in samenwerking met Gemeente Amsterdam, JOGG en UNICEF Nederland.

Het probleem

Een ongezond voedingspatroon leidt in veel gevallen tot ernstige gezondheidsproblemen en een verhoogde kans op (chronische) ziekten* op volwassen leeftijd. Op dit moment eet en drinkt vrijwel niemand volledig gezond en heeft 1 op de 8 kinderen overgewicht. Niet vreemd eigenlijk als je beseft dat ongezonde producten vaak goedkoper en op veel meer plekken verkrijgbaar zijn en dat daar veel reclame voor wordt gemaakt ik vergelijking tot gezonde producten.

Ongezonde voeding is, na roken, de tweede belangrijkste vermijdbare oorzaak van sterfte en verloren gezonde levensjaren.

Samenwerken

Om dit probleem aan te pakken, werken de partijen samen in de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie. Met deze alliantie creëren de partijen focus, versterken ze elkaar en vormen ze één krachtige stem. De partijen zetten zich in voor een maatschappij waarin gezond eten en drinken de standaard is. Te beginnen bij de jeugd. Dat doen de partijen door te stimuleren dat het aanbod aan voeding gezonder, goedkoper, toegankelijker en aantrekkelijker wordt.

Vanuit het gezamenlijke doel stimuleren de partijen veranderingen die nodig zijn om de voedingsomgeving van mensen gezonder te maken. Bijvoorbeeld door de overheid aan te sporen tot ondersteunende regelgeving, supermarkten en voedingsindustrie te stimuleren minder zout, suiker en verzadigd vet in producten te verwerken, en een halt toe te roepen aan de kindermarketing van ongezond eten en drinken. Door de voedingsomgeving gezonder te maken, zorgen de partijen er samen voor dat in 2040 ieder kind in Nederland een gezond voedingspatroon heeft.

Superlijst Gezondheid

Op 13 oktober publiceerde de Alliantie de Superlijst Gezondheid, de eerste ranglijst die vergelijkt wat acht Nederlandse supermarkten doen om hun klanten te helpen kiezen voor gezond eten en drinken.

Het onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksstichting Questionmark, laat zien dat er grote verschillen zijn tussen de supermarktketens, ongeacht hun formule of marktaandeel. Lidl, Dirk, Coop en Ekoplaza lopen voorop; Albert Heijn, Jumbo, Aldi en Plus zijn minder ver.

Het algemene beeld is dat supermarkten ongezonde keuzes nog te weinig ontmoedigen:

• Gemiddeld 82% van de aanbiedingen in reclamefolders is ongezond.
  • Bij vrijwel alle kassa’s liggen snoep en chocola voor het grijpen.
  • Supermarkten hebben zichzelf geen duidelijk doel gesteld om minder ongezonde producten te verkopen.

Het rapport wijst ook aan wat wél goed gaat bij individuele supermarkten. Zo is er een supermarktketen die bij de kassa geen ongezond voedsel meer aanbiedt en een andere keten die Disney-figuurtjes gebruikt om Schijf van Vijf producten aantrekkelijk te maken voor kinderen. In het algemeen blijkt dat elke supermarkt wel iets van anderen zou kunnen leren.