Inhoud lunchtrommel verre van gezond

Regionale campagne 'Trommel zonder rommel' van JOGG ZHZ nu landelijk opgepakt

Uit onderzoek uitgevoerd door onderzoekers van de Vrije Universiteit Amsterdam en Wageningen University & Research blijkt dat de inhoud van de lunchtrommels van kinderen op de basisschool verre van gezond is. De JOGG-regio Zuid-Holland Zuid startte daarom in 2021 de regionale campagne ‘Trommel zonder rommel’. Dit jaar pakken diverse andere JOGG-regio’s de campagne op.

De onderzoekers bekeken de inhoud van 487 lunchtrommels en zagen dat 19 % van de broodtrommels alleen wit brood bevatte en dat 43% van de kinderen alleen suikerhoudende dranken meekrijgen voor tijdens de lunch, terwijl aan de andere kant maar 6% van de kinderen groente en 5% fruit meekrijgt voor hun lunch.

Presentatie

Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de VU Amsterdam en betrokken bij het onderzoek, lichtte de onderzoeksresultaten toe. De presentatie van de onderzoeksresultaten vond plaats tijdens een bijeenkomst op de gezonde basisschool Geert Groote in JOGG-gemeente Dordrecht. Daar kregen alle kinderen een nieuwe ‘Trommel zonder rommel lunchtrommel’ overhandigd die ze ter plekke mochten vullen met gezonde producten. Jaap Seidell: “Uit ons onderzoek naar broodtrommels van schoolkinderen kwam naar voren dat die nog een stuk gezonder kunnen. Een gezonde lunch meegeven naar school is goed voor de gezondheid en de schoolprestaties van je kind. En het is nog lekker ook.”

Campagne

De campagne van JOGG Zuid-Holland Zuid bereikte in 2021 ouders via onder andere scholen, consultatiebureaus, supermarkten en bibliotheken. Jenna Davies van JOGG Zuid-Holland Zuid licht toe: “Dit initiatief is in de regio Zuid-Holland Zuid ontstaan doordat we in gesprekken met scholen constateerden dat de lunchtrommels vaak ongezond gevuld werden. Dit vraagt om verandering in beleid en actie, maar op de eerste plaats om draagvlak. Want hoe graag scholen ook een gezond beleid willen, er is draagvlak nodig vanuit ouders/verzorgers om dit in de praktijk samen te realiseren. Dit start met bewustwording en inspiratie. Scholen zonder gezondheidsbeleid zullen zich hierdoor gesteund voelen om ook met gezonde voeding aan de slag te gaan. Het feit dat Lidl deze boodschap nu ook landelijk ondersteunt draagt eraan bij om gezond gewoon te maken voor alle kinderen.”

Click hier voor de brochure 'Trommel zonder rommel' met tips om ook in alle drukte of met een klein budget je kind een goed gevulde lunchtrommel mee te geven.