Inschrijving EU-Schoolfruit voor schooljaar 2022-2023

Van 9 mei tot en met 20 mei 2022

De inschrijfperiode voor het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma voor schooljaar 2022-2023 is (onder voorbehoud) bekend! Van 9 mei tot en met 20 mei 2022 kunnen basisscholen en scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs zich weer inschrijven voor 20 weken lang 3 porties groente en fruit voor alle leerlingen. En dat helemaal gratis dankzij financiering vanuit de Europese Unie.

Vervroegde inschrijving

Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs-scholen en voortgezet speciaal onderwijs-scholen krijgen de kans zich in te schrijven van 9 mei tot en met 20 mei 2022. Deze datum is nog onder voorbehoud.

De inschrijfperiode is vervroegd ten opzicht van eerdere jaren. Hierdoor kunnen de groente- en fruitleveringen direct na de zomervakantie beginnen. De gratis leveringen lopen van 5 september 2022 tot en met 10 februari 2023.

Een school meldt zich aan met het daadwerkelijke aantal ingeschreven leerlingen. Alle leerlingen ontvangen 20 weken lang 3 gratis porties groente en fruit per week.

Er kunnen ongeveer 3000 scholen meedoen. Als het aantal aanmeldingen hoger is dan de maximale capaciteit, dan vindt er een onafhankelijke loting plaats.

Stel een schoolfruitcoördinator aan

Stel intern een schoolfruitcoördinator aan die de organisatie van het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma op school op zich neemt. De schoolfruitcoördinator meldt de school aan met een schoolaccount via www.registratie.euschoolfruit.nl.

Heeft de school nog een account van eerdere jaren? Gebruik deze dan opnieuw om in te loggen en de school aan te melden voor schooljaar 2022-2023.

Scholen die nog niet eerder hebben meegedaan maken eerst een schoolaccount aan en melden zich vervolgens met het account aan.

Vanaf april vindt u meer informatie over de inschrijving en de voorwaarden op de website www.euschoolfruit.nl.

Ter voorbereiding op de inschrijving:

• Bedenk of u meerdere locaties wilt aanmelden waarop u de levering apart wil ontvangen. Deze locaties moeten apart aangemeld worden.
  • Verzamel gegevens van de school zoals: brinnummer, contactgegevens, daadwerkelijke leerlingaantal en aantal groepen vanaf september, vakantieweken en studiedagen.

Meerdere locaties?

Heeft de school meerdere locaties en wilt u de levering op elke locatie apart ontvangen? Maak dan voor elke locatie een schoolaccount aan en meld de locaties apart aan. Het schoolaccount wordt gemaakt op basis van brinnummer. Elke locatie krijgt een eigen volgnummer achter het brinnummer.

Waarom is een banaan krom?

Doet uw school mee? Dan heeft uw school de inspanningsverplichting om kinderen te leren over groente en fruit. Een voorwaarde voor deelname aan het programma is het geven van de EU-Schoolfruit startles en tenminste één korte lesactiviteit (‘snack’). Deze lessen kunnen ingezet worden tijdens het eetmoment. De lessen van EU-Schoolfruit sluiten naadloos aan op Smaaklessen. In de lessen van Smaaklessen staat het beleven van voedsel centraal.

Alle lesmaterialen zijn te vinden in ‘Chef!’. Chef! is het gratis online lesportaal met alle lessen en activiteiten van Smaaklessen en EU-Schoolfruit. In Chef! kan je flexibel en op maat aan de slag met voedseleducatie op school. Alle lessen kunnen via het digibord worden gegeven.

Meer informatie over het lesmateriaal

Van 20 naar 40 weken schoolfruit

Het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma duurt 20 weken en stopt half februari. U kunt ook na deze weken aandacht schenken aan groente en fruit. Tijdens het EU-Schoolfruitprogramma ontvangt u informatie over hoe u het eten van groente en fruit op uw school de standaard kunt maken. Dit kan door met ouders afspraken te maken over vaste groente- en fruitdagen of door een (betaald) abonnement af te nemen bij een leverancier. Er is een speciale website met handige informatie en een stappenplan voor het opstellen van een schoolfruitbeleid.

Meer informatie over schoolfruitbeleid

Organisatie EU-Schoolfruit

Het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma wordt gefinancierd door de Europese Unie en valt onder de schoolfruitregeling van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en Wageningen University & Research (WUR) voeren de schoolfruitregeling uit. RVO controleert of de uitvoering goed verloopt en wijst leveranciers toe aan de scholen. WUR verzorgt als steunpunt de communicatie, registratie en educatie tijdens het programma. De leveranciers verzorgen de inkoop en het transport van de fruit- en groenteleveringen.