Kabinet overweegt schoolontbijt voor arme leerlingen

Het kabinet overweegt om arme kinderen op school te laten ontbijten. Dat liet minister van Armoedebeleid Carola Schouten dinsdag 13 september weten tijdens het Vragenuur. Ze is daarover in gesprek met het Jeugdeducatiefonds. Volgens Schouten is er “enigszins beeld over welke scholen het gaat”.

Tijdens het Vragenuur kwam Schouten zwaar onder vuur te liggen van de oppositie, die concrete maatregelen eist nu uit cijfers van het Centraal Planbureau blijkt dat een op de tien kinderen in armoede dreigt op te groeien. Schouten gaf in haar antwoord aan dat gewacht moet worden op Prinsjesdag. Attje Kuiken (PvdA) noemde dit “een leeg antwoord”, terwijl Jesse Klaver sprak van “een beschamende vertoning”. Hij daagde Schouten uit om op dit dossier leiderschap te tonen.

Aanleiding voor de discussie was het feit dat op 5 september op de Rotterdamse basisschool De Catamaran een 11-jarige leerling duizelig werd door ondervoeding. Zijn moeder verklaarde tegenover de ouderconsulente daarover: “Hij is niet zoek. Sorry, maar ons geld was vrijdag op. We hebben het hele weekend niks gegeten.”