Lespakket ‘Weet wat je eet’ over gezond en duurzaam eten vernieuwd

Gratis lespakket van het Voedingscentrum

Wat is gezond eten? Hoe ga je om met verleidingen? En hoe eet je ook goed voor het milieu? School is dé plek om jongeren dat mee te geven. Met het gratis lespakket Weet wat je eet van het Voedingscentrum leren jongeren alles over gezond, duurzaam en veilig eten. Het lespakket is inhoudelijk herzien en in een nieuw jasje gestoken.

Waarom voedseleducatie nodig is? Steeds meer jongeren hebben overgewicht. Een belangrijke reden daarvan is dat onze omgeving het makkelijker maakt om ongezond te kiezen. Op elke straathoek is vet, zoet en calorierijk eten te vinden. Daarom is het zo belangrijk voor jongeren om voedselvaardig te zijn. Dat wil zeggen dat ze beschikken over kennis en vaardigheden die het mogelijk maken om gezond en duurzaam te kiezen. Nu en in de toekomst.

Met Weet wat je eet zetten jongeren een belangrijke stap richting voedselvaardig zijn. Het lespakket van het Voedingscentrum is speciaal ontwikkeld voor het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. Leerlingen gaan zelfstandig aan de slag met de online lessen en doen zo kennis op over voeding, aan de hand van uitdagende vragen en praktische opdrachten.

Ook nemen jongeren hun eigen eetgewoonten onder de loep. Ze worden uitgedaagd om na te denken over wat ze belangrijk vinden op het gebied van gezondheid en duurzaamheid. En wat ze zelf kunnen doen om een stapje gezonder en/of duurzamer te eten.

Weet wat je eet bestaat uit 6 lessen van ongeveer 30 minuten. Het lespakket is flexibel in te zetten.

• Les 1: Wat doet eten in je lichaam?
  • Les 2: Gezond eten
  • Les 3: Voedselproductie en milieu
  • Les 4: Voedselkeuzes maken
  • Les 5: Slim kopen en bewaren
  • Les 6: Kaap de keuken!

Al 20.000 leerlingen per jaar gebruiken Weet wat je eet. En daar zijn we blij mee. Want niet ieder kind krijgt kennis over voeding en voedselvaardigheden mee vanuit huis. Weten wat goed eten is – daar hebben ze hun hele leven profijt van.

Ga naar www.wwje.nl en ga direct aan de slag!