Maak schoollunch gezond en educatief

Nu een aanzienlijk aantal scholen in Nederland via het rijk (schoolmaaltijden.nl) de kans heeft om voor hun leerlingen een ontbijt of lunch te organiseren ligt er een uitgesproken mogelijkheid om ook op het gebied van een gezonde leefstijl spijkers met koppen te slaan. De schoollunch kan namelijk ook direct gezond en met een educatieve uitwisseling aan de kinderen worden aangeboden. Onderwijsgezond is een stichting die gezonde schoollunches op school realiseert door deze samen met kinderen uit de bovenbouw op school te koken.

“Het doel van Onderwijsgezond is basisscholen helpen bij educatie op het gebied van gezonde leefstijl”, aldus initiatiefnemer Jeroen Philipsen. “Kinderen leren het meest van hun peers. Door met kinderen uit de bovenbouw samen op school te koken en hen in de groepen de maaltijd te laten presenteren neemt de bereidheid van de (jongere) kinderen om te proberen en te proeven sterk toe. We zien dat daar waar kinderen in eerste instantie huiverig zijn ze naar verloop van tijd steeds makkelijker mee eten. De resultaten zijn echt bemoedigend.” En dat is maar goed ook want de leefstijl gerelateerde problemen voor kinderen nemen steeds schrikbarendere vormen aan. Zo berichtten kinderartsen recentelijk nog over de plotselinge forse toename van kinderen met diabetes type 2 (ouderdomssuiker!!).

Erkende leverancier

Onderwijsgezond is opgenomen in het overzicht van erkende leveranciers van het Programma Schoolmaaltijden en financiering van de activiteiten is voor scholen met een subsidierelatie richting het Jeugdeducatiefonds via dat programma te realiseren. Voor andere scholen zijn er alternatieve financieringsmogelijkheden mogelijk. Meer informatie kunt u krijgen via info@onderwijsgezond.nl.

.