Met deze zeven tips kan je schoolkantine veilig open

Vanaf 31 mei mogen scholen weer volledig open. Het Voedingscentrum geeft zeven tips voor een hygiënische en veilige schoolkantine.

1 Hulpmiddelen voor 1,5 meter afstand: looplijnen, bestellijsten en kantine-opstelling

Beoordeel eerst hoeveel personeel er tegelijk in de kantine kan werken en pas waar mogelijk de opstelling aan, om de 1,5 meter te waarborgen.

In het MBO geldt ook voor studenten nog steeds dat er 1,5 meter afstand moet worden gehouden. Denk daarom daar ook na over wachtrij en de kassa’s. Gebruik bijvoorbeeld looplijnen op de grond, plaats een scherm bij de kassa of start een bestellijst en afhaalpunt.

In het voortgezet onderwijs hoeven leerlingen vanaf 31 mei 2021 geen afstand meer van elkaar te houden.

2 Maak knoppen vaker schoon

De knoppen van een (koffie)automaat, watertappunt of kassa zijn plekken die door veel mensen worden aangeraakt. Maak deze contactpunten vaker schoon, of zet er schoonmaakmiddelen met instructie bij, zodat mensen dit zelf kunnen doen. Ook kun je het aantal contactpunten verkleinen: schaf een pinautomaat aan, laat (snoep)automaten nog even leeg of vervang zelfservicepunten (zoals een saladebar of snijbrood) tijdelijk door voorverpakte producten.

3 Watertappunten schoonhouden

Zoals hierboven ook staat, worden watertappunten vaak gebruikt. Zorg ervoor dat deze schoon blijven. Het RIVM adviseert: “Raak de tap waar het water uitstroomt niet aan. Let ook op dat je niet niest of hoest richting het tappunt. En zet de kraan, als het kan, open met schone handen of een schoon papiertje.”

4 Bescherm verse producten voor vuil of hoestdruppeltjes

Het is geen vereiste, maar wel aan te raden: bescherm verse producten zoveel mogelijk voor bijvoorbeeld hoestdruppeltjes van mensen of vuil. Presenteer verse producten, zoals belegde broodjes of salades bijvoorbeeld achter een scherm of dek de producten af. Je kunt verse producten ook per stuk verpakken of alleen op bestelling maken. Voor meer informatie kun je de website van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit bekijken.

5 Blijf praten met de cateraar, kantinepersoneel, docenten en leerlingen

Iedere school en iedere kantine is uniek. En dat vraagt dus om een persoonlijke aanpak en duidelijke afspraken met alle betrokkenen. Ga het gesprek aan met elkaar. Bespreek de mogelijkheden, maar ook de eventuele zorgen, zoals de gezondheid van personeel of geldzaken. Zijn er aangepaste maatregelen? Deel ze met leerlingen en docenten. Bijvoorbeeld via het intranet, de nieuwsbrief of op posters in de kantine.

6 Ga naast veilig ook voor gezond

Naast een veilige schoolkantine hopen we natuurlijk ook dat iedereen zich blijft inzetten voor een gezonde schoolkantine. In de afgelopen jaren hebben honderden scholen een Schoolkantine Schaal behaald, waardoor duizenden jongeren dagelijks gezondere keuzes kunnen maken op school. Met de Richtlijn Eetomgevingen voor Scholen van het Voedingscentrum kun je zelf aan de slag. Ook staat de Schoolkantine Brigade altijd klaar voor gratis advies.

7 Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze maandelijkse nieuwsbrief voor inspiratie en actualiteiten of bezoek onze special webpagina over schoolkantines in tijden van corona. Heb je zelf een tip om te delen met andere scholen? Mail naar degezondeschoolkantine@voedingscentrum.nl.