Provincie Groningen trekt ton uit voor ontbijt op school

De provincie Groningen gaat in 2024 maximaal een ton steken in projecten die kinderen moeten helpen die met honger naar school gaan. Een motie van onder meer de BoerBurgerBeweging werd op 8 november aangenomen tijdens de begrotingsbehandeling van de Provinciale Staten.

Primeur voor Midden-Groningen

Op 2 oktober startte de gemeente Midden-Groningen (sinds 1 januari 2018 een gemeente bestaande uit de voormalige gemeenten Hoogezand-Sappemeer, Slochteren en Menterwolde) als eerste gemeente in de provincie Groningen met het project Kind & Ontbijt. De gemeente deelt samen met het Rode Kruis een schooljaar lang een gratis ontbijttas uit aan 100 basisscholieren. Doel van de actie is dat kinderen niet met een lege maag de schooldag beginnen. De ontbijttas is gevuld met wisselende inhoud waaronder brood, beleg, groente of fruit. Na dit schooljaar wordt gekeken of en hoe de gemeente ermee verder wil en hoe dit betaald kan worden.

Wethouder Erik Drenth van Midden-Groningen lichtte destijds de start van het project toe: “De provincie Groningen heeft al jaren te maken met kansenongelijkheid en toenemende armoedeproblematiek. Vanuit het project Tijd voor Toekomst willen wij ervoor zorgen dat alle kinderen in Midden-Groningen dezelfde kansen krijgen. Kinderen die zonder ontbijt op school komen, presteren tijdens de ochtend minder goed. Door deze ontbijttassen uit te delen zetten de scholen, gemeente en maatschappelijke organisaties samen de schouders eronder. Het is namelijk een taak van ons allen.”

Ook in rest van de provincie Groningen

De indieners van de motie willen dat ook kinderen in de rest van de provincie Groningen gebruik kunnen maken van een regeling zoals in Midden-Groningen. De indieners erkennen dat de provincie eigenlijk geen taak heeft op dit gebied, maar volgens de gemeente kan ze wel “een betekenisvolle bovengemeentelijke rol vervullen”.

Het is niet duidelijk hoeveel kinderen in de provincie Groningen zonder ontbijt naar school gaan. Naar schatting groeit één op de dertien kinderen en jongeren op in armoede. Het kabinet trekt volgend jaar 166 miljoen euro uit voor gratis maaltijden op scholen. Ruim 1300 scholen hebben zich daarvoor aangemeld.