Schoolkantines in tijden van corona

Helaas is er een nieuwe lockdown en sluiten de scholen tot 18 januari. Daarmee sluiten ook de kantines weer. Toch kun je als school deze weken wel aangrijpen om stappen te zetten in je kantine, zo laat de Gezonde Schoolkantine van het Voedingscentrum zien.

Hieronder staan een paar voorbeelden van zaken die je als school kunt oppakken:

Na de lockdown

Ook kun je natuurlijk weer voorbereidingen treffen voor na de lockdown. Bekijk de 7 tips van de Gezonde Schoolkantine waarmee je de kantine weer veilig open kan gooien.

Bekijk daarnaast voor de meest actuele informatie en adviezen de website van de VO-raad of MBO-raad.

Inspiratie uit het veld

Naast de 7 tips krijgt de Gezonde Schoolkantine ook veel ideeën binnen uit het veld. Hieronder staan een aantal.

Een app om eten uit de schoolkantine te bestellen

Catermaat heeft een app waarmee leerlingen bestellingen kunnen doen en afrekenen. Vervolgens worden de bestellingen op een gewenste tijd en locatie binnen de school afgeleverd. Deze app voorkomt groepsvorming in de kantine, beperkt het contactmoment met cateringmedewerkers en sluit aan bij de belevingswereld van leerlingen.

De aanschaf van een contactloos betaalsysteem

Veel scholen maakten al gebruik van een pinautomaat vanwege hygiëne, gemak en veiligheid. Vanwege het coronavirus zijn er nu nog meer schoolkantines die deze investering maken.

Extra aandacht voor hygiëne

Hoewel hygiënisch omgaan met voedsel voor de meeste medewerkers in een schoolkantine vanzelfsprekend is, hebben veel scholen de hygiënecode nog een keer goed doorgenomen.

Een gezonde foodtruck op het plein

De Lingeborgh in Geldermalsen, vestiging van ORS Lek en Linge, heeft de kantine van binnen naar buiten gehaald voor de leerlingen. Het aanbod dat normaal in de kantine wordt verkocht, wordt nu in een gehuurde truck op het schoolplein aangeboden. De leerlingen zijn enorm enthousiast over zo’n hippe truck op het plein. En in de school is het nu een stuk minder druk in de pauzes!

Heb je zelf een tip om te delen met andere scholen? Mail naar: degezondeschoolkantine@voedingscentrum.nl.