Schoolkantines in tijden van corona

Door de ontwikkelingen en nieuwe maatregelen rondom het coronavirus zien veel dingen er opeens anders uit. De meeste scholen en schoolkantines zijn in ieder geval gesloten tot en met de meivakantie. De medewerkers van de Gezonde Schoolkantine van het Voedingscentrum werken allemaal vanuit huis.

De medewerkers begrijpen dat de gevolgen van het coronavirus op schoolkantines erg groot zijn en dat er veel van jullie wordt gevraagd. Op afstand doen de medewerkers zoveel als ze kunnen en ze zoeken naar nieuwe manieren om jullie te ondersteunen. Daarom hebben ze een aantal tips samengesteld.

Zorg goed voor jezelf

Hoe zorg je voor een goede weerstand? Kun je corona oplopen via eten? Hoe kun je gezond eten als je veel thuiswerkt? En hoe zorg je goed voor ouderen? Lees hierde antwoorden op deze en meer vragen over voeding en het coronavirus.

Help de voedselbank

Heb je voedsel over van de schoolkantine? Dan kun je dit doneren aan een voedselbank in jouw buurt. Dat is meer dan welkom, zeker in deze periode. Weetje: het schoolfruit dat al klaarstond, is gedoneerd aan de Voedselbank. Wil je ook doneren? Klik hier.

Thuistips leerlingen

Wil je leerlingen aanmoedigen om thuis te blijven werken aan een gezonde leefstijl? Het team van Gezonde School helpt onderwijsprofessionals. Bekijk hierpraktische adviezen, tips en activiteiten per onderwijstype.

Online lessen

Veel scholen gebruiken nu het gratis online lespakket ‘Weet wat je eet’. Handig, want deze lessen over gezond, duurzaam en veilig eten zijn helemaal digitaal te maken. Ben je zelf geen docent, dan kun je deze tip misschien doorsturen.

Tips voor leerlingen

In dit plaatje staan tips speciaal voor kinderen. Waar kunnen ze zelf op letten om fijner thuis te werken aan school in corona tijd? Als school kun je deze visual gebruiken voor je eigen (social) media-kanalen.

Voedsel bewaren

Heb je voedsel over in de schoolkantine en wil je weten hoelang je dit kunt bewaren, bijvoorbeeld in de koelkast of de vriezer? In de online Bewaarwijzer vind je het bewaaradvies van meer dan 2.000 producten.

Recept-tip

Zit je veel thuis en heb je zin in een lekkere lunch? Of zoek je al naar nieuwe recepten voor straks in de schoolkantine? Dit recept met paddenstoelenomelet valt vaak goed in de smaak.

Hulp van de Brigade

Heb je in deze periode juist tijd om aan de slag te gaan met een gezonde schoolkantine? Of heb je zorgen en wil je met de Brigade overleggen? De Brigadestaat uiteraard voor je klaar!