Schoollunches in het basisonderwijs in Europa

Hoe is het met schoollunches gesteld in het basisonderwijs in Europa? Dat onderzochten Geertje van Bergen, Monique Vingerhoeds, Coosje Dijkstra en Ellen van Kleef. Het onderzoek is uitgevoerd door Wageningen Food & Biobased Research (WFBR), onderdeel van Wageningen University & Research, Wageningen University (WUR) en Vrije Universiteit Amsterdam (VU). van de Wageningen Universiteit.

De onderzoekers ontdekten dat in veel Europese landen een schoollunch wordt aangeboden, maar dat niet alle kinderen deelnemen aan de schoollunch. Deelname is namelijk nergens verplicht. Wel wordt in verschillende landen verwacht dat als kinderen op school blijven tijdens de lunchpauze, ze ook deelnemen aan de schoollunch. In Zweden, Finland en Estland is de schoollunch onderdeel van het schoolcurriculum.

Subsidie voor schoollunches

In bijna alle landen is de schoollunch op zijn minst gedeeltelijk gesubsidieerd. De onderzoekers keken ook naar de relatie tussen financiering en de deelname aan de schoollunch. Hun bevindingen:

• Deelname aan schoollunches is: • hoger als de lunch gratis is voor lagere inkomens • het hoogst als de lunch gratis is voor alle kinderen.
  • Het aanbieden van een gesubsidieerde schoollunch is geen garantie voor deelname aan de lunch.
  • Subsidie van de schoollunch aan gezinnen met lage inkomens brengt het risico met zich mee op stigmatisering van armoede.

Nationale richtlijnen voor de kwaliteit van schoollunches

De onderzoekers keken ook naar nationale richtlijnen voor schoollunches. Hun bevindingen:

• Alle landen hebben richtlijnen voor voeding in het (primair en secundair) onderwijs.
  • De meeste landen (91%) geven voedselrichtlijnen voor schoollunches op productniveau.
  • 70% van de landen geeft richtlijnen over portiegrootte.
  • 67% van de landen geeft richtlijnen voedingswaarde.
  • Andere voorbeelden van richtlijnen: • Variatie in het menu • Lokale en biologische producten.

Keukenfaciliteiten voor de schoollunch

Op het gebied van keukenfaciliteiten zijn er drie mogelijkheden: keukens in de school, centrale keukens die meerdere scholen bedienen en externe cateraars. Al deze mogelijkheden lijken in alle landen voor te komen. De bereiding van schoolmaaltijden lijkt vaker te worden uitbesteed aan externe cateraars (vanwege de hoge kosten voor de keuken binnen de scholen).

Faciliteiten voor de eetruimte voor de schoollunch

• Niet alle scholen hebben een aparte kantine of ruimte om te eten. Klaslokalen dienen dan als eetruimte
  • In landen waar schoollunches gebruikelijk zijn, hebben de meeste scholen een kantine.
  • In sommige landen gelden wettelijke eisen voor de eetruimte.

Het hele rapport is hier te downloaden.