Schooltuinfilm inspireert

Goed voorbeeld doet goed volgen. Daarom heeft de Alliantie Schooltuinen een schooltuinfilm gemaakt, ‘De schooltuin, een jaar rond met je handen in de grond’.

Een film gedraaid door de ogen van een groep kinderen die een jaar aan de slag gaan met het verbouwen van hun eigen groenten en bloemen. Bekijk het zaaien, groeien, oogsten, bereiden, eten en verzorgen van de grond samen met de leerlingen of zet hem in ter promotie van jouw schooltuinproject. Je kunt ook aan de slag met het bijbehorende lespakket.

De film laat een van de dertien schooltuinen van Amsterdam zien. De film vertelt hoe er jaarlijks duizenden kinderen op de schooltuinen worden verwelkomd. Daarna komen kinderen aan het woord over hun favoriete groente. Marc van Will van Osdorptuin en Dieuwertje Smolenaars van Aemsteltuin geven vervolgens een uitleg over de schooltuin en hoe de schooltuin in de jaren ’20 ontstond zodat leerlingen konden bijdragen aan het voedsel op tafel. Al snel had een schooltuin drie doelen: voedselopbrengst, het leren verbouwen van eigen groentes en het stimuleren van belangstelling voor de natuur.

Bekijk hier een korte versie. De complete film is aan te vragen via de Alliantie Schooltuinen.