Speedy Bites: kinderen maken snel en speels eenvoudige gezonde hapjes

Speedy Bites ideaal voor (sport)evenementen op school en in de wijk

Speedy Bites zijn eenvoudige gezonde hapjes die bestaan uit een combinatie van groente, fruit en kruiden. Kinderen maken ze speels en snel in drie tot vijf minuten klaar tussen het spelen en bewegen door. Daardoor kunnen Speedy Bites ook eenvoudig bij activiteiten en evenementen in en om de school en in de wijk worden ingezet. Bovendien passen ze perfect in de missie van Skillz2Grow: voedseleducatie voor elk kind. ‘

Speedy Bites zijn een laagdrempelig en leerzame activiteit voor grote aantallen kinderen in de leeftijd van vier tot en met twaalf jaar. Speedy Bites bestaan uit een combinatie van groente, fruit en kruiden. Voorbeelden zijn koolrabi-sinaasappel, venkel-aardbei of bloemkool-meloen. De keuze hangt af van het seizoen. Als activiteit kan Speedy Bites door iedereen begeleid worden.

Zelf bereiden succesfactor Speedy Bites

Volgens Vitanos, de bedenker van het concept van Speedy Bites is de succesfactor bij Speedy Bites dat kinderen de hapjes zelf bereiden. “Kinderen ontdekken daarbij hoe lekker gezond eten kan zijn en de stap naar het proeven van nieuwe smaken of smaakcombinaties wordt gemakkelijker. Vaak zijn ouders verrast dat hun kinderen iets nieuws willen proeven.”

Ook JOGG-regisseur Charissa van der Meulen ziet verschillende voordelen: “Gezonde sportevenementen in de wijk zijn al langer een doelstelling van Sportbedrijf Arnhem. De Speedy Bites zijn de perfecte start met het geven van laagdrempelige voedingseducatie. Daarnaast is het echt een aanvulling voor het (sport)evenementen in de wijk of op school en kan het worden uitgevoerd door iedereen die met kinderen werkt.”

Mogelijkheden met Speedy Bites

Er zijn verschillende mogelijkheden met Speedy Bites:

• Gratis online training: Volg de gratis e-module: ‘Speedy Bites’ op de Skillz2Grow Academy en leer stap voor stap hoe jij deze activiteit organiseert tijdens jouw event.
  • Fysieke training: Tijdens een train-de-trainer komt Skillz2Grow bij je langs en leren ze jou en het team hoe je Speedy Bites organiseert.
  • Speedy Bites Box: behoefte aan extra gemak? Kies voor de Speedy Bites Box. Hierin vind je alle benodigde materialen, zoals messen, snijplanken en decoratie.
  • Organisatie door Vitanos: geef je de organisatie liever volledig uit handen? Ook dit is mogelijk. Vitanos verzorgt de activiteit van A tot Z, inclusief benodigde materialen, boodschappen en begeleiding op locatie.

Meer weten over Skillz2Grow en Vitanos?

Benieuwd naar het volledige (voedingseducatie) aanbod van Skillz2Grow? Bekijk alle interventies, e-modules en train-de-trainers op www.skillztogrow.nl Bijvoorbeeld ENERGIE: hierbij krijgen kinderen door speelse en interactieve beweegspellen essentiële kennis over o.a. de Schijf van Vijf. Voedingseducatie gekoppeld aan bewegen dus! Neem gerust vrijblijvend contact op via info@skillztogrow.nl. Skillz2Grow helpt u graag op weg.

Speedy Bites in Nijmegen tijdens de Nimma Sportzomer.