Winnaars Schoolkantine Challenge 2024 bekend

Volkoren Pita, Wrappie, Berkenbowl en Gezonde IJsjes

Op donderdag 21 maart vond in zeven provincies het Gezonde Schoolkantine Festival plaats. In vier daarvan – Flevoland, Overijssel, Noordoost Gelderland en Noord-Brabant – deden leerlingen en studenten uit het voortgezet- en beroepsonderwijs mee aan de Schoolkantine Challenge ‘Creëer jouw ideale gezonde kantinesnack’. Tijdens het Gezonde Schoolkantine Festival werden de winnaars bekend gemaakt.

Over de finalisten

In totaal gingen ruim 500 leerlingen met de challenge aan de slag. Zo’n 25 scholen dienden 75 gezonde en duurzame snackideeen in. Daarvan gingen er 13 naar de finale. Tijdens de finale presenteerden de finalisten hun snack aan de jury en kregen zij tips mee om hun snack te verbeteren zodat deze nog gezonder en duurzamer gemaakt kan worden.

Winnaar Flevoland: Volkoren Pita

In Flevoland ging de eerste prijs naar Volkoren Pita (zie openingsfoto) van Aeres VMBO Almere. De jury noemde het een originele lekkere én gezonde snack is die makkelijk uit de hand te eten en veel groenten bevat. De overige twee inzendingen waren The Fabulous Springrolls van ROC van Flevoland, MBO College Almere, en de Fruit Pannenkoek van Emelwerda College Emmeloord.

Winnaar Overijssel: Wrappie

In Overijssel ging de eerste prijs naar Wrappie, een vega wrap van het Agnieten College Nieuwleusen. De jury, die moest kiezen tussen zes finale-inzendingen, koos voor de Wrappie omdat het een originele lekkere én gezonde snack is die helemaal voldoet aan alle vakken van de Schijf van Vijf. Daarnaast is de Wrappie duurzaam, bevat de snack geen vlees en worden de ingrediënten lokaal gemaakt. De overige vijf finalisten waren: Fruity and Vegetable Smoothie (het Stedelijk College Zuid Enschede), Zalm-avocado toast (Deltion College Zwolle), Panini Mozzarella (Carolus Clusius College Zwolle), Broodje Gert (Onderwijsroute mens @ Zwolle) en Gevuld stokbrood paprika-kip (Pieter Zandt College Staphorst).

Winnaar Noord-Brabant: Berkenbowl

In Noord-Brabant ging de eerste prijs naar de Berkenbowl van het Berkenhofcollege Breda. De jury koos ervoor omdat het een originele lekkere én gezonde snack is die makkelijk te maken is in de schoolkantine. Bovendien is de Berkenbowl betaalbaar en worden groenten gebruikt uit de schoolmoestuin. De overige twee finalisten waren de Yoghurtreep en de Sweet nacho’s, beiden van het 2College Cobbenhagenlyceum Tilburg.

Winnaar Noordoost Gelderland: Gezonde IJsjes

In Noordoost Gelderland ging de eerste prijs naar de Gezonde IJsjes van het Eligant Lyceum Zutphen. De jury koos ervoor omdat de Gezonde IJsjes uitblinken in eenvoud: ze zijn makkelijk te maken, er worden ingrediënten gebruikt die passen in de Schijf van Vijf en er is geen suiker toegevoegd. De ijsjes worden ook nog eens gemaakt in herbruikbare verpakkingen.

De Schoolkantine Challenge

De challenge is mogelijk gemaakt door Jong Leren Eten in samenwerking met het Voedingscentrum. De lancering vond plaats tijden de Dutch Food Week 2023, met als doel een gezonde, aantrekkelijke en duurzame schoolkantine met een betaalbaar aanbod.