De waarde van een natuurrijke, gezonde buitenruimte rond scholen

Wat is de positieve impact van groene schoolpleinen op de ontwikkeling van kinderen, de kwaliteit van het onderwijs, de klimaatbestendigheid van de omgeving en biodiversiteit? Dat beschrijven Jolanda Maas en Nicole van den Bogerd, onderzoekers bij de sectie klinische psychologie van de Vrije Universiteit Amsterdam, in het whitepaper ‘De waarde van een natuurrijke, gezonde buitenruimte rond scholen’.

Het whitepaper is gepubliceerd in het kader van het programma Gezonde Schoolpleinen, een initiatief van Jantje Beton en IVN. Het programma wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) in het kader van het Nationaal Preventieakkoord. Voor iedereen die zich bezighoudt met onderwijs en onderwijshuisvesting biedt dit whitepaper inzicht in het belang van het investeren in een groene revolutie en het benutten van het schoolplein als best geventileerde klaslokaal van de school.

Het whitepaper behandelt de volgende onderwerpen:

• Wat is een groen schoolplein?
  • De huidige maatschappelijke opgaven
  • Een groen schoolplein als oplossing

Bij dit laatste item beschrijven de auteurs hoe een groen schoolplein:

1. De gezonde ontwikkeling van kinderen ondersteunt;

2. Bijdraagt aan kennis van en band met natuur;

3. De kwaliteit van onderwijs ondersteunt;

4. Klimaatbestendigheid van de bebouwde omgeving bevordert;

5. Biodiversiteit stimuleert.

De whitepaper, waaraan ook is meegewerkt door Sophia van Dam, Marlies Bouman en Vincent van der Veen eindigt daarom met een duidelijk call to action: Het is tijd voor meer groene schoolpleinen!

Op maandag 23 augustus, de eerste schooldag na de zomervakantie, werden Dave Ensberg-Kleijkers en Marco Van Zandwijk voor NPO1 geïnterviewd over de missie voor een groene revolutie op het schoolplein. Samen met Stefanie van Ulft mocht Vincent van der Veen ondertussen buitenspelen op het toffe schoolplein van basisschool 't Anker van PCBO Amersfoort voor een reportage.

Interview en verslag vind je hier.