Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Symposium ‘Slaap in de eerste lijn’

Slaap ook kinderen en jongeren belangrijk

Om ervoor te zorgen dat kinderen en jongeren gezond opgroeien is een gezonde leefstijl van groot belang. En daar hoort ook goed slapen bij. Als je alles daarover te weten wilt komen, kun je terecht bij het symposium ‘Slaap in de eerste lijn’, dat op vrijdag 27 maart plaatsvindt in InnStyle in Maarssen.

Het symposium is onder meer bestemd voor huisartsen, praktijkondersteuners huisartsen, bedrijfsartsen, psychologen, orthopedagogen, fysio-, ergo- en oefentherapeuten C/M en medewerkers uit het jeugdmaatschappelijk werk. Maar natuurlijk zijn ook mensen uit het onderwijs van harte welkom.

Charge Your Brainzzz

Een van de sprekers tijdens de plenaire sessies is ​Koko Beers, projectleider en woordvoerder van de Hersenstichting. Zij spreekt over het lespakket Charge Your Brainzzz. Daarmee willen Glos Educatief, Chrono@work en de Hersenstichting jongeren informeren over het belang van slaap voor gezonde hersenen en hen stimuleren hun eigen slaapgedrag te verbeteren. Lees hier meer over het lespakket via de website van www.gezondeleefstijlopschool.nl. U kunt het gratis gebruiken, klik daarvoor hier.

Dagvoorzitter van het symposium is Francis Lanen-de Haan, Psychosomatisch Oefentherapeut en grondlegger Slaapoefentherapie. Voor het volledige programma klik hier.

JOGG en slaap

Ook het JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht) vindt al jaren slaap belangrijk. In een bericht naar aanleiding van de Internationale Dag van de Slaap (elke laatste vrijdag voordat de lente begint; in 2020 op vrijdag 13 maart) wijst het JOGG erop dat uit verschillende studies blijkt dat een te geringe slaapduur en gedaalde slaapkwaliteit aan de basis kunnen liggen van een verhoogde BMI. Bij een verkorte slaapduur komt namelijk een verhoogde hoeveelheid ghreline vrij. Dit hormoon is een hongerhormoon dat ervoor zorgt dat het lichaam koolhydraten en suikers verlangt. Hierdoor gaan kinderen mogelijk meer (calorierijk) eten, wat het gewicht niet ten goede komt.

Drie tips van het JOGG

Het JOGG geeft ouders ook drie tips waarmee ze voldoende slaap kunnen bevorderen:

  • Een vaste bedtijd voor kinderen en jongeren – Een vast slaapritme voor kinderen en jongeren kan een bijzonder grote impact hebben op de gezondheid. Het heeft een positieve invloed op het bioritme en helpt slaperigheid overdag te vermijden.
  • Minder gebruik van laptops, tablets en smartphones in de avond – Het blauwe licht van deze apparaten triggert de hersenen en zorgen ervoor dat inslapen moeilijker wordt voor kinderen.
  • Voldoende zon- en daglicht in combinatie met lichaamsbeweging – Kinderen en jongeren die overdag voldoende bewegen en natuurlijk zon- en daglicht krijgen kunnen beter in- en doorslapen. Dit komt doordat het een positieve invloed heeft op het bioritme van een kind.

Aanmelden voor het symposium kan hier.