Sterren als opstap naar Gezonde School-Vignet

Doe ff Gezond in Dordrecht bedenkt bijzonder systeem

Hoe werk je als school in stappen toe naar het landelijke Gezonde School-Vignet? Het Dordtse project Doe ff Gezond bedacht daarvoor een nieuw waarderingssysteem met sterren voor gezond beleid op scholen en kinderopvanglocaties. Scholen krijgen drie-, vier- of vijf sterren op deur of raam. Daarmee kunnen ze toewerken naar uitbreiding en uiteindelijk het Gezonde School-Vignet. Op woensdag 28 oktober werd aan ruim 60 scholen en opvanglocaties in Dordrecht voor het eerst de sterren uitgereikt.

Doe ff Gezond is de Dordtse vertaling van de landelijke aanpak Jongeren Op Gezond Gewicht en wordt in opdracht van de gemeente Dordrecht uitgevoerd door de GGD Zuid-Holland Zuid. Projectleider Jenna Davies van Doe ff Gezond geeft uitleg: “Samen maken we van Dordrecht een gezonde stad om in op te groeien! Scholen en kinderopvangorganisaties, waaronder peuterspeelzaal, kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang, zijn daar een belangrijke partner in. Met de sterrenaanpak bepalen zij zelf hoeveel tijd en moeite ze steken in de gezonde thema’s. Een 3-sterrenwaardering wil zeggen dat ze kleine en eenvoudige stappen zetten. 4-sterren houdt in dat ze er structureler en beleidsmatiger aandacht aan besteden. Ligt de ambitie hoger, dan kunnen ze gaan voor 5-sterren en werken ze met ondersteuning aan de ambitie om een 'Gezonde School' te worden. Uiteindelijk willen we alle locaties in de stad hierbij betrekken!”

Scholen en kinderopvanglocaties die ook mee willen doen, kunnen zich melden bij info@doeffgezond.nl. Meer informatie staat in de brochure. De brochure werd ontwikkeld door Glos Educatief in samenwerking met GGDZHZ.

.