Beter schoolresultaat bij betrokken vader

Kinderen doen het beter op de basisschool als hun vaders regelmatig met hen lezen, tekenen en spelen. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Leeds. Voor het analyseren van de toetsresultaten van 5- en 7-jarigen gebruikten de onderzoekers een representatieve steekproef van bijna 5.000 moeder-vaderhuishoudens in Engeland.

Volgens het onderzoek hielpen vaders die regelmatig tekenden, speelden en lazen met hun 3-jarigen hun kinderen beter te presteren op school tegen de leeftijd van 5 jaar. De betrokkenheid van vaders op de leeftijd van 5 jaar hielp ook de scores te verbeteren bij de Key Stage Assessments van 7-jarigen. Dit zijn gestandaardiseerde tests voor leerlingen in het Britse onderwijssysteem.

Zorgtaken delen met moeder

De betrokkenheid van vaders had een positieve invloed op schoolprestaties, ongeacht het geslacht van het kind, de etniciteit, de leeftijd in het schooljaar en het huishoudinkomen. Daarom is het volgens de onderzoekers belangrijk om vaders aan te moedigen om vanaf een vroeg stadium de zorgtaken te delen met de moeder.

Zoveel mogelijk tijd vrijmaken

Ze raden vaders aan zoveel mogelijk tijd vrij te maken voor interactieve activiteiten met hun kinderen. Zelfs tien minuten per dag kan educatieve voordelen hebben. Daarnaast is het volgens de onderzoekers belangrijk dat scholen en vroegschoolse onderwijsaanbieders standaard contactgegevens van beide ouders verzamelen als dat mogelijk is. En dat ze strategieën ontwikkelen om vaders meer te betrekken.

“Ook in Nederland spreken we vooral moeders aan als het om opvoeden gaat”, zegt Ellen Donkers van het NJi. “Denk alleen maar aan de woorden luizenmoeders en voorleesmoeders. Daarvoor lijken vaders niet eens uitgenodigd te zijn. Dit onderzoek laat nog eens zien dat het betrekken van vaders net zo belangrijk is als het betrekken van moeders. Niet alleen voor de schoolresultaten. Het is ook gewoon leuk en goed voor de brede ontwikkeling van kinderen als vaders en kinderen samen tijd doorbrengen, praten en spelen.”

Lees hier het persbericht van de Universiteit van Leeds.