Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Leven en werken met het coronavirus

In gesprek met Hester van Toledo, leerkracht groep 3, 4 en 5 op een Montessorischool

Wat zijn de gevolgen van het coronavirus voor professionals die met kinderen, jongeren en hun ouders werken? Het Nederlands Jeugdinstituut maakte een serie podcasts waarin verschillende professionals uit het jeugdveld vertellen over hun ervaringen en nieuwe inzichten. In deze podcast een gesprek met Hester van Toledo, leerkracht groep 3, 4 en 5 op een Montessorischool. Het interview vond plaats in juli 2020.

Hester begeleidt haar leerlingen volgens de Montessorimethode voornamelijk individueel, iets wat tijdens de lockdown bijna onmogelijk was. Soms gaf ze een online lesje aan een individuele leerling. Omdat vaak tegelijkertijd ook broertjes, zusjes en ouders online aan de slag moesten, gaf dat soms problemen met het aantal devices of de intertnetverbinding waarover een gezin beschikte. Met het beeldscherm ertussen was het voor Hester ook lastig inschatten of een leerling de lesstof echt begrepen had. 'Als je naast een kind zitten, zie en voel je of het kwartje echt valt.'

Hester en haar collega’s maakten instructiefilmpjes om ouders te coachen in het thuisonderwijs. Terugkijkend denkt Hester dat ze zich ten opzichte van ouders misschien wat pro-actiever hadden kunnen opstellen. 'We hadden tijdens de lockdown meer 1 op 1 kunnen doen, dit hebben we ook van ouders gehoord in de evaluatie. Die kritiek moeten we ter harte nemen.'

Hesters tip voor andere leerkrachten: “Blijf vanuit je hart en je gevoel werken want dan doe je het goede. Sta open voor feedback, reflecteer en leer van je verbeterpunten. Houd vertrouwen in het kind en in jezelf.”

Beluister de podcast