Ruim een kwart PO-leerlingen heeft ondermaatse motoriek

Ruim een kwart van de PO-leerlingen heeft een ondermaatse motoriek. Bij 4-6-jarigen is dat 28%, bij 6-9-jarigen 29% en bij 9-12-jarigen 25%. Dat blijkt uit de uitkomsten van de MQ Scan, die in 2019 bij meer dan 70.000 leerlingen op 428 PO-scholen werd afgenomen. De scan is ontwikkeld door De Haagse Hogeschool, Vrije Universiteit Amsterdam en Athletic Skills Model.

Motoriek is het vermogen om in allerlei contexten te bewegen. Steeds duidelijker wordt dat goed bewegen, dus een goed ontwikkelde motoriek, een nauwe relatie heeft met de algehele ontwikkeling van kinderen. Kinderen die achterblijven met hun motorische ontwikkeling, zullen minder makkelijk en minder graag bewegen, ook als volwassenen. Terwijl meer bewegen samen met goede voeding de belangrijkste basis vormt voor een gezond leven. Het groeiend aantal kinderen met een motorische achterstand voorspelt dus een minder gezonde bevolking.

Ziggy Tabacznik, directeur van MQ Scan: “Mensen denken dat kinderen vanzelf wel goed leren bewegen. Maar dat is niet zo, dat blijkt uit onze cijfers. In een tijd waar kinderen minder buiten spelen, steeds meer tijd achter beeldschermen zitten, met de auto of bakfiets worden rondgebracht en gymles vaak erg weinig aandacht krijgt op de basisschool, is het niet vreemd dat de motoriek achteruitloopt. Maar het is echt alarmerend, want het zegt veel over de toekomst van die kinderen. Wij weten dat kinderen met een goede motoriek zich over het algemeen fitter voelen, mentaal en sociaal beter functioneren en een positiever zelfbeeld hebben. Dat gun je toch ieder kind!”

Geen verschil jongens en meisjes, wel verschil tussen provincies

Jongens en meisjes vertonen nagenoeg dezelfde motorische vaardigheid. Er zijn wel verschillen tussen provincies. Drenthe en Limburg scoren minder, Friesland en Noord-Holland scoren beter dan het gemiddelde. Ook tussen gemeenten en wijken zijn er grote verschillen te zien. Nader onderzoek zal moeten uitwijzen waar dat precies aan ligt. Hangt het bijvoorbeeld samen met het sport- en beweegaanbod, het voorbeeld en de ondersteuning van ouders of het al dan niet gym krijgen van een vakleerkracht.

Wat is de MQ Scan?

De MQ Scan meet de motorische ontwikkeling van een kind. MQ staat voor motorische quotiënt, zoals de IQ voor intelligentie quotiënt staat en de EQ voor de emotionele quotiënt/ontwikkeling. De MQ Scan bestaat uit een klein beweegcircuit/baan, volgens specifieke instructies opgebouwd uit standaard spullen uit een gymzaal. De tijd die een kind erover doet om de baan af te leggen, geeft aan of een kind zeer onder-, ondergemiddeld, gemiddeld, boven- of zeer bovengemiddeld, vaardig is voor zijn leeftijd. De groepsleerkracht, gymnastiek vakdocent of buurtsportcoach kan ± 30 kinderen in een uur scannen met de mobiele app. Kinderen vinden de beweegbaan leuk om te doen en worden idealiter 2 x per jaar gescand op voortgang in hun motorisch niveau. De tijdmeting gebeurt middels een app, gekoppeld aan een online platform waarop alle data in een centrale database wordt opgeslagen. Op dit moment (mei 2020) zitten er 100.000 kinderen in deze database, met ruim 130.000 scans. 650 van ± 6400 scholen maken nu gebruik van de MQ Scan. De MQ Scan is gebaseerd op het Athletic Skills Model en ontwikkeld door De Haagse Hogeschool, de VU-Amsterdam en Athletic Skills Model. De MQ Scan is gebaseerd op 8 wetenschappelijke onderzoeken en sluit aan bij de laatste inzichten op het gebied van motoriek en de ontwikkeling daarvan. Het unieke van de Scan is dat de beweegprofessional binnen 1 gymles alle kinderen in beeld kan krijgen.

Factsheet motoriek peiling 2019