Ruime meerderheid vindt trakteren onmisbaar bij verjaardagen op basisschool

Volgens Tilly de Jong van GLOS Educatief zoeken scholen niet voor niets alternatieven

Uit opinieonderzoek van het RTL Nieuwspanel blijkt dat 87 procent van ouders en leraren vindt dat het uitdelen van een traktatie hoort bij de viering van verjaardagen op de basisschool. Toch zijn er ook scholen die experimenteren met alternatieven. En dat is niet voor niets, aldus Tilly de Jong van GLOS Educatief.

Uit het onderzoek komt naar voren dat weliswaar 87 procent vindt dat trakteren erbij hoort, maar dat het tegelijkertijd stress oproept bij de ouders:

• 35 procent zegt stress te ervaren.
  • 52 procent vindt dat er een strijd heerst onder ouders.

Bijna de helft van de ouders (48 procent) en docenten (44 procent) staat positief tegenover het vervangen van de traktatie door een verjaardagsactiviteit.

Wie jarig is viert feest

In 2022 lanceerden verschillende GGD’s - GGD Zuid Holland Zuid, GGD De Haaglanden en GGD West-Brabant - de stichtingen Gezonde Jeugd, Gezonde Toekomst (JOGG) en Gezonde Leefstijl Op School (GLOS Educatief) de campagne ‘wie jarig is, viert feest’. Deze campagne probeert scholen te enthousiasmeren voor een nieuwe manier van verjaardagen vieren: niet meer trakteren, maar feest vieren en de jarige in het zonnetje zetten.

Tilly de Jong van GLOS Educatief noemt in een interview met RTL Nieuws verschillende redenen hiervoor. “Afgelopen jaren hebben GGD's zich ingespannen om gezondere traktaties te stimuleren. Dat sloeg niet erg aan bij ouders. Bovendien kan een gezonde optie duurder zijn dan de ongezonde optie.” Wat wel leek aan te slaan, is het argument dat er meer gelijkheid tussen kinderen is als er geen traktaties worden uitgedeeld.

De Jong zag ouders steeds verder tegen elkaar opbieden met traktaties. “De eerste komt met een zakje snoep, de tweede met een grotere zak en de derde met een zak en een cadeautje. Dat is voor veel ouders niet te betalen, dus dan kun je beter stoppen met traktaties.”

In het artikel van RTL Nieuws is er ook aandacht voor Basisschool Anne Frank uit Gorinchem, waar al in 2019 trakteren werd ingeruild voor feestvieren in groepsverband. Sanne Hooimeijer, directeur van de Anne Frankschool, geeft aan dat gewenning belangrijk is: “Aan het begin moesten ouders erg wennen. Ze vonden het jammer en waren bang dat hun kinderen minder in de belangstelling zouden staan. Maar al gauw kwamen ze erachter dat hun kinderen de nieuwe manier hartstikke leuk vonden.”

Fotobijschrift: Kinderen vinden bij een verjaardag feestvieren in plaats van trakteren hartstikke leuk.