Geslaagd Gezonde Schoolkantine Festival

Op 21 maart vond in zeven provincies het Gezonde Schoolkantine Festival plaats. Het was opnieuw een groot succes. Zo werden maar liefst 42 gouden en 11 zilveren schoolkantine schalen uitgereikt, en hebben 19 scholen de ambitieverklaring ondertekend.

Zwolle

Een van de zeven festivallocaties was Zwolle. Daar begon het festival met welkomstwoorden van Marijn Mooij, collegedirecteur van het Deltion College, en Petra Verhoef, directeur van het Voedingscentrum. Vervolgens was er een inspirerend voorbeeldverhaal van een school uit de regio.

Tijdens de kennisronde konden deelnemers meer te weten komen over het borgen van een gezonde schoolkantine, het betrekken van leerlingen bij de gezonde schoolkantine en/of de eetomgeving rondom de school tijdens de kennisronde, de Schijf van Vijf in de schoolkantine en Jong Leren Eten.

Op het festival werden ook de scholen die de Ambitieverklaring tekenen in het zonnetje gezet. Bovendien reikte Michiel van Willigen, wethouder gemeente Zwolle, de Schoolkantine Schaal uit aan de scholen die een gezonde schoolkantine hebben.

Overijssel was ook een van de provincies die deelnam aan de Schoolkantine Challenge Snack. In Zwolle waren er presentaties van de finalisten over hun Schoolkantine Challenge Snack, inclusief proeverij. De jury maakte vervolgens bekend dat Wrappie de winnaar was. Voor een overzicht van alle genomineerden en de prijswinnaars in andere provincies click hier.

Het belang van de Gezonde Schoolkantine

Tamara Coppenhagen, projectleider Programma Eetomgevingen binnen het Voedingscentrum: “Met de Dag van de Gezonde Schoolkantine zetten we alle deelnemende scholen extra in de spotlight. Deze scholen werken aan een gezonde en duurzame eetomgeving, waar leerlingen en studenten iedere dag leren wat gezond en duurzaam eten is. Ze zijn een essentiële schakel om jongeren gezond op te laten groeien, met oog voor de wereld.”

Het streven voor 2024 is dat het aantal scholen dat actief aan de slag is met de Gezonde Schoolkantine stijgt naar 70%. Op dit moment is dit 65%, het streven van 70% is volgens het Voedingscentrum haalbaar.