Corona: spanning & discussie op school

School & Veiligheid biedt onderwijsprofessionals tips en ondersteuning

De afgelopen periode kreeg de helpdesk van Stichting School & Veiligheid van onderwijsprofessionals meerdere signalen binnen van confrontaties met leerlingen, collega’s of ouders naar aanleiding van de coronamaatregelen. Daarom bieden zij onderwijsprofessionals tips en ondersteuning.

Welke signalen ontving School & Veiligheid?

Enkele geluiden die binnen zijn gekomen bij de helpdesk zijn:

• Leerlingen halen complottheorieën over coronavaccinaties aan.
  • Intense discussies in de klas over het wel of niet vaccineren.
  • Ongevaccineerde leerlingen worden buitengesloten.
  • Ouders bedreigen school vanwege mondkapjesplicht.
  • Directie en ouders in conflict over het wel/niet thuishouden van kind vanwege gezondheidsrisico’s.

Betrokkenheid is goed, maar stop grensoverschrijdend gedrag

Dat ouders betrokken zijn bij het wel en wee van hun kinderen is logisch. Zo kunnen zij zich zorgen maken over de gezondheid van hun kind en willen ze hem/haar thuis houden. Maar in sommige gevallen dreigt de ouder met juridische stappen of komt het zelfs tot een bedreiging. Bedreiging en agressie zijn ongewenste situaties. Probeer zo goed mogelijk in contact te blijven met ouders, met het oog op het welbevinden van de leerling. Maar stop grensoverschrijdend gedrag. School & Veiligheid biedt daarvoor verschillende tips en handvatten.

Ondersteuning en tips van School & Veiligheid

• Wees helder over het schoolbeleid – Zorg dat iedereen in school weet wat het schoolbeleid normaal gesproken is bij grensoverschrijdend gedrag en waar deze regels na te zoeken zijn. Bijvoorbeeld: wanneer ontzeg je iemand de toegang, wanneer doe je aangifte, et cetera. Lees meer over aangifte doen in het onderwijs.
  • Zorg voor goed contact met de politie – Overleg met de contactpersoon bij politie wat de mogelijkheden zijn qua vervolging.
  • Omgaan met lastig gedrag – In dit artikel biedt School & Veiligheid tips voor het omgaan met lastig gedrag. Het artikel richt zich vooral op lastig gedrag van leerlingen, maar de informatie kan ook helpen in contact met ouders. In de bijbehorende oefening komt een casus met een boze ouder voor.
  • Formeer een crisisteam als dat nodig is – Mocht je bang zijn dat een situatie uit de hand gaat lopen, kun je van te voren nadenken over een crisisteam of een plan rondom het informeren van docenten, de betreffende ouders en de andere ouders. De publicatie Als een ramp de school treft kan daarbij helpen.
  • Telefonische helpdesk School & Veiligheid en het calamiteitenteam – Je kunt de helpdesk van School & Veiligheid bellen bij vragen over hoe om te gaan met deze situatie. Bij grote onrust kan het calamiteitenteam van School & Veiligheid ondersteuning bieden.