Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Artikelen

NVWA onderzoekt onder meer rookverbod bij onderwijsinstelling

Naast de Inspectie van het Onderwijs bezoekt ook de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) scholen en onderwijsinstellingen. Deze inspectie houdt onder andere toezicht op het rookverbod, de veiligheid van speeltoestellen en voedselveiligheid in kantines. Meestal komt de NVWA onaangekondigd langs.

Zesde Zonnetjesweek voor kinderopvanglocaties

Het Huidfonds organiseert voor de zesde keer de Zonnetjesweek voor kinderopvanglocaties. Dit jaar is deze week van 27 tot en met 31 mei.

Koninklijk paar opent twaalfde editie Koningsspelen in Hoofddorp

Koning Willem-Alexander en koningin Máxima gaven afgelopen vrijdag 26 april in Hoofddorp het startsein voor de Koningsspelen. Het Koninklijk Paar schoof aan bij het Koningsontbijt, opende met kinderen van basisscholen KBS Klippeholm en CBS Vesterhavet het sportieve Oranjefeest en ontdekten allerlei sporten. Dat deden zij tijdens hun ronde langs het sportieve programma, want de twaalfde editie van de Koningsspelen stond in het teken van 'Ontdek!'.

Rutgers evalueert Week van de Lentekriebels

Dit jaar vond van 4 tot en met 8 maart 2024 de negentiende editie van de Week van de Lentekriebels plaats. Rutgers wil graag weten hoe de scholen dit jaar de Week van de Lentekriebels hebben ervaren. Daarom roept Rutgers scholen op de enquête hierover in te vullen.

Congres Grip op Geluid

Op dinsdag 4 juni vindt van 10 tot 14 bij Yuoinity Utrecht het congres Grip op Geluid plaats. Tijdens het congres wordt een eindpresentatie van de bevindingen en aanbevelingen van het onderzoek Grip op Geluid gepresenteerd. Het congres richt zich op beleidsmakers, schoolbesturen, gemeenten, onderzoekers, vakleerkrachten bewegingsonderwijs en andere geïnteresseerden.

Nieuw online platform Gezonde Basisschool van de Toekomst

Gezonde voeding, voldoende bewegen en cultuur- en talentontwikkeling is goed voor de ontwikkeling van ieder kind. Met het concept van de Gezonde Basisschool van de Toekomst wordt dit een vast onderdeel van de basisschooldag. JOGG, Gezonde School, Stichting Gezonde Basisschool van de Toekomst, Voedingscentrum, Universiteit Maastricht, Jeugdfonds Sport & Cultuur en Kenniscentrum Sport & Bewegen werken samen om scholen en gemeenten die willen werken met de Gezonde Basisschool van de Toekomst zo goed mogelijk te ondersteunen. Het nieuwe online platform van de Gezonde Basisschool van de Toekomst helpt daarbij.

Gezonde leefstijl voor kinderen en jongeren met beperking

Special Heroes merkt dat er bij centra die met Special Heroes samenwerken een groeiende behoefte bestaat om de leefstijl van kinderen en jongeren meer aandacht te geven. Daarom organiseert Special Heroes op 28 juni een symposium dat interessant is voor professionals in revalidatiecentra (revalidatieartsen en behandelaren), kinderdagcentra (AVG artsen, behandelaren en begeleiders) en speciaal onderwijs (directeuren en docenten).

Webinar culturele en religieuze diversiteit

Werk jij als professional in het primair, gespecialiseerd of voortgezet onderwijs en is er in jouw team sprake van handelingsverlegenheid als het gaat om culturele en religieuze diversiteit van jouw leerlingen? Veel onderwijsprofessionals hebben bij Gezonde School aangegeven meer te willen weten over deze diversiteit en hoe ze het beste hiermee kunnen omgaan binnen relationele en seksuele vorming. Daarom organiseert Gezonde School op 29 mei van 15.00 tot 16.00 het webinar ‘Aandacht voor culturele en religieuze diversiteit’.

Basisschool de Bonckert geniet van buitenles met boswachter Tim

Op dinsdag 9 april werd op vele scholen de Nationale Buitenlesdag gevierd. Op basisschool De Bonckert in Boxmeer was deze dag extra speciaal. Zij hoorden dat zij dankzij de aanmelding van juffrouw Veronique de buitenles met boswachter Tim hadden gewonnen. Op woensdag 10 april kwam boswachter Tim op De Bonckert langs.

Mobieltje verstoort concentratie en slaap jongeren

Gemiddeld zitten jongeren 6,5 uur per dag op hun smartphone. Voor een kwart is dit zelfs meer dan 8 uur. Onderzoek van UvA-promovendus Teun Siebers bevestigt nu dat jongeren meer afleiding ervaren op momenten dat ze ook meer social media gebruiken. Ook zorgen social media en game-apps op de telefoon voor het slapengaan voor een slechtere nachtrust. Zorgelijk, volgens Siebers: “Het is een kwetsbare groep waarvan de mate waarin social media ze afleidt van taken gek genoeg nog niet veel onderzocht is.” Het onderzoek van Siebers is ook voor onderwijsprofessionals interessant.

Zo vergroot je de veiligheid van lhbti+ leerlingen

Lhbti+’ers worden twee keer zo vaak gepest, gediscrimineerd en buitengesloten als heteroseksuelen*. Ook op school voelen zij zich minder veilig en worden ze vaker gepest. Wat kun je doen om het voor deze leerlingen fijner te maken op school? En daarmee de sociale veiligheid voor iedereen te vergroten?

Amsterdamse Familie School verbetert welbevinden

De aanpak van de Amsterdamse Familie School vergroot de leefwereld en verbetert het welbevinden van leerlingen. Ook lukt het om ouderbetrokkenheid te vergroten en armoede gericht te lijf te gaan. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam, het Kohnstamm Instituut en de Hogeschool van Amsterdam.

Gemeente Groningen wint Gouden Wortel 2024

Groningen is de winnaar van de Gouden Wortel 2024. De gemeente ontving deze prijs op vrijdag 12 april tijdens de Week van de Schooltuin voor haar jarenlange ondersteuning van het schooltuinieren. De gemeente Schouwen-Duiveland ontving een eervolle vermelding.

Grote Pieperles tijdens Nationale Buitenlesdag bij opening buurtschooltuin

Deze week is het de Week van de Schooltuin. Op dinsdag 9 april vond op talloze basisscholen in Nederland de Nationale Buitenlesdag plaats met de Grote Pieperles. Op basisschool De 4 Heemskinderen in Etten-Leur kreeg de dag een extra feestelijk tintje omdat ook de nieuwe buurtschooltuin werd geopend.

Hoe zorg je dat kinderen meer bewegen tijdens de schooldag?

De schooldag biedt veel mogelijkheden om kinderen te stimuleren om meer te bewegen. Bijvoorbeeld tijdens de pauze of in de klas. Maar hoe doe je dat als school? En welke elementen zijn belangrijk om dat structureel te maken? Dat onderzochten Marthe Westerbroek, Sofie Vreeswijk, Robin Rauws en Amika Singh van het Mulier Instituut door vier basisscholen te bezoeken die hier actief mee bezig zijn.