Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Nieuws

Doorontwikkeling inclusievere VO-scholen vraagt betere randvoorwaarden en ondersteuning

Op 38% van de VO-scholen die werken aan inclusiever onderwijs is het aantal verwijzingen naar gespecialiseerd onderwijs afgenomen. Bij 44% is dat ongeveer gelijk gebleven en bij 12% toegenomen. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Werken aan inclusiever voortgezet onderwijs’ dat door het Platform Naar Inclusiever Onderwijs is gepresenteerd. Dit platform is een nieuw landelijk praktijkplatform voor het onderwijs en gemeenten dat als doel heeft scholen te helpen bij het werken aan inclusiever onderwijs.

Lhbti-leerling vaker gepest door leraar

Lhbti-leerlingen zijn vaker dan andere leerlingen slachtoffer van pesten door leraren en ander schoolpersoneel. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Utrecht en de Rijksuniversiteit Groningen, gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Adolescent Health.

Belangrijke veranderingen thema Fysieke veiligheid en themacertificaat Roken en alcohol

Werkt uw school in het kader van Gezonde School aan het thema Fysieke veiligheid of Roken en alcohol? Of is uw school dat van plan? Dan geldt voor uw school een aantal belangrijke veranderingen: Fysieke veiligheid is per 2022 geen gezondheidsthema meer binnen Gezonde School. Het themacertificaat Roken en alcohol wordt per 2022 niet meer toegekend.

Rasmus en Vivienne winnen NK Stoepranden

Rasmus (10, foto) en Vivienne (11), allebei uit Houten, zijn de winnaars in respectievelijk categorie A (6-10 jaar) en categorie B (11-14 jaar) van het NK Stoepranden. Dat werd zondag 19 september gehouden in het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem.

Welke techniek werkt bij interactie met jongeren?

Welke techniek leidt tot de meest waardevolle interactie, maar ook wat verleidt scholieren tot inname van meer groente- en fruit(producten). Dat onderzoeken studenten van de Engelstalige opleiding User Experience van De Haagse Hogeschool. Daarvoor hebben ze scholieren en studenten nodig in de leeftijd van 12 tot 20 jaar die in groepjes van 4 tot 6 deel willen nemen.

Passende preventieprogramma’s mentale gezondheid nodig voor cluster 4- en praktijkonderwijs

Extra aandacht van preventieprogramma’s gericht op de promotie van mentale gezondheid binnen het praktijkonderwijs en met name cluster 4-onderwijs en het monitoren van de effecten hiervan is wenselijk. Dat blijkt uit onderzoek van het Trimbos-instituut naar het mentaal welbevinden van jongeren van 12 t/m 16 jaar in het cluster-4 en praktijkonderwijs.

Onderzoek naar voedseleducatie in het speciaal (basis)onderwijs

Zijn er genoeg kwalitatief goede en passende materialen voor voedseleducatie beschikbaar voor het speciaal (basis)onderwijs? Is er ruimte en behoefte om aandacht aan voedseleducatie te besteden? En wat kan eventueel gedaan worden om wensen en aanbod beter op elkaar aan te laten sluiten? Dat wil het Louis Bolk Instituut samen met Special Heroes, Jong Leren Eten en JOGG in kaart brengen.

Meer basisschoolkinderen met slechtere motorische vaardigheden na coronalockdown

Na de eerste lockdown vanwege corona in het voorjaar van 2020 was een groter deel van de basisschoolkinderen (4-12 jaar) in Nederland motorisch minder vaardig dan kinderen van die leeftijd vóór de lockdown. Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut.

De keerzijde van afschrikkende voorlichting over drugs op school

Docenten op scholen kiezen bij drugspreventie vaak voor afschrikwekkende voorlichting met een ex-verslaafde, politieagent of nabestaande van een jongere die door een drugsincident om het leven is gekomen. Ze kiezen voor de aanpak die heftige emoties oproept bij de leerlingen, omdat het “anders niet binnenkomt”. Een logische gedachte, zo schrijven Simone Onrust (Projectleider Helder op School) en Daphne Visser (Wetenschappelijk Onderzoeker Helder op School) in hun blog, die helaas in de praktijk vaak anders uitpakt.

Helft jongeren overschat eigen digitale vaardigheden

Jongeren zijn te positief over hun eigen digitale vaardigheden. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van de KB, de nationale bibliotheek. Bijna de helft (47%) van de jongeren overschat het eigen niveau. Daarbij herkennen de minder digitaal vaardige jongeren onveilig onlinegedrag minder goed en zijn ze sceptisch over wat ze van ouders en leraren kunnen leren. Onterecht, zo blijkt, want deze gesprekspartners helpen de digitale vaardigheden van jongeren juist te vergroten.

Basischool De Verwondering in Almere genomineerd voor European Green Cities Award 2021

Basisschool De Verwondering in Almere is genomineerd voor de prestigieuze European Green Cities Award 2021. ORGA Architect was verantwoordelijk voor het ontwerp. Nederland zendt dit project in vanwege de groene aspecten in en om het gebouw. De ligging van de nieuwe school in dichte bebouwing maakt dit tot een extra prestatie. “Voor een groot, groen schoolplein is niet altijd de ruimte. Juist door dit project uit te lichten, willen we laten zien dat op praktisch iedere locatie een prettige groene leefomgeving haalbaar is”, aldus de organisatie.

Leerkracht wil graag schooltuinieren, maar heeft amper mogelijkheid

Veel basisschoolleraren zouden graag met hun klas in de moestuin aan de slag gaan, maar hebben hiertoe geen mogelijkheid. Dat blijkt uit het Onderzoek Schooltuinen, dat is uitgevoerd door DUO Onderwijsonderzoek in opdracht van Alliantie Schooltuinen. Momenteel heeft slechts één op de vijf leerkrachten met hun klas een moestuin, terwijl 85 procent aangeeft zeker of misschien te willen tuinieren als hiervoor goede mogelijkheden zouden zijn.

Webinar ‘Als criminaliteit de school raakt’

Ondermijnende en georganiseerde criminaliteit is geen ver-van-mijn-bedshow meer. Criminelen ronselen jongeren om te dealen, geld wit te wassen of pakjes te bezorgen. Dit speelt niet alleen maar buiten schooltijd, het komt ook de klas in. Er zijn scholen die te maken hebben gehad met leerlingen die in de klas dealen of een verboden wapen meenemen. Hoe wapen je het sociale veilige schoolklimaat tegen onveilige invloeden en verleidingen? Daarover organiseert de Stichting School & Veiligheid een webinar.

Left Over Receptenchallenge VMBO en MBO Overijssel

Van 7 tot en met 13 september is het de Verspillingsvrije Week. In deze week organiseren het programma Jong Leren Eten en de provincie Overijssel samen de Left Over Receptenchallenge. Jongeren van het VMBO en MBO worden uitgedaagd een origineel recept te bedenken met restjes. De deadline is 12 september 23.59.00. In de week van 26 september worden de winnaars bekend gemaakt.

Quickscan voor subsidie impuls en innovatie bewegingsonderwijs

Scholen en/of besturen die willen weten of hun school in aanmerking komt voor de subsidie impuls en innovatie bewegingsonderwijs kunnen de quickscan van het KVLO doen.