Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Nieuws

Acht tips voor een groen schoolplein

Op een groene plek in Rotterdam ontdekten leerlingen van zes verschillende basisscholen hoe leuk en fijn spelen en bewegen in de natuur is. Zij bezochten de Speeldernis, een inspirerende natuurspeel- en leerplek. Tijdens het bezoek deden de kinderen inspiratie op voor het ontwerp van hun toekomstige groene schoolplein. Wat mag volgens kinderen echt niet ontbreken? IVN verzamelde hun beste tips!

Resultaten onderzoek ‘Kan ik Meedoen? Sport en bewegen voor iedere jongere’ gepubliceerd

Het Kenniscentrum Sport & Bewegen heeft de inspiratiesheet ‘Kan ik Meedoen? Sport en bewegen voor iedere jongere’ gepubliceerd. Hierin interpreteert het Kenniscentrum de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek ‘Kan ik Meedoen? Sport en bewegen voor iedere jongere’ van Labyrinth Onderzoek & Advies. Het Kenniscentrum geeft bovendien aanknopingspunten voor beleidsmakers en uitvoerders in het sport- en sociaal (jeugd)domein met als doel om de deelname van deze jongeren aan sport en bewegen meer toegankelijk te maken.

Monitor overgedragen aan Expertisecentrum Kinderopvang

De Rotterdamse kinderopvanghouder KindeRdam en het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) werken sinds vier jaar aan de ontwikkeling van een monitor die de pedagogische kwaliteit in beeld brengt: Pedagogische praktijk in Beeld (PiB). Per 1 oktober hebben zij deze overgedragen aan het Expertisecentrum Kinderopvang. Hiermee krijgt de branche kinderopvang zelf grip op de pedagogische kwaliteitsbeoordeling.

Loopfiets verbetert motorische ontwikkeling van kinderen

Recent onderzoek in Amerika laat zien dat de motorische ontwikkeling van kinderen verbetert, wanneer ze beginnen met een loopfiets. Het helpt een kind bij het leren fietsen op een gewone fiets, maar ook bij heel veel andere activiteiten. Bovendien geeft het een kind zelfvertrouwen en leidt het tot minder vervelende valpartijen.

Docent geeft online natuurles over eetbare paddenstoelen aan 1500 schoolkinderen

Zo’n 1500 schoolkinderen in ruim 50 schoolklassen in Nederland krijgen op vrijdag 1 oktober tegelijkertijd online natuurles. Zij zullen voor het digitale schoolbord klaar zitten om de les over eetbare paddenstoelen van docent Mathijs ter Bork van IVN Natuureducatie live vanuit de studio, te volgen.

Specifieke Uitkering Ventilatie In Scholen (SUVIS) weer open

Een goede ventilatie is belangrijk voor een gezonde ontwikkeling van leerlingen. Daarom is het goed nieuws dat per 1 oktober 2021 de Specifieke Uitkering Ventilatie In Scholen (SUVIS) weer open is. Deze uitkering is bedoeld om het binnenmilieu van bestaande schoolgebouwen in het po primair onderwijs en vo voortgezet onderwijs te verbeteren via ventilatie. De SUVIS wordt uitgevoerd door de RVO.

Aan de slag met beweegbeleid binnen de kinderopvang

Door vroeg te investeren in bewegen, leg je de basis voor een gezond en actief leven. Als kinderopvangorganisatie kun je het beweeggedrag en daarmee de ontwikkeling van kinderen bevorderen. Dit vastleggen in beleid is belangrijk. Hoe je daarmee aan de slag gaat, ontdek je in het Beweegbeleid kinderopvang, opgesteld door het Kenniscentrum Sport & Bewegen.

Doorontwikkeling inclusievere VO-scholen vraagt betere randvoorwaarden en ondersteuning

Op 38% van de VO-scholen die werken aan inclusiever onderwijs is het aantal verwijzingen naar gespecialiseerd onderwijs afgenomen. Bij 44% is dat ongeveer gelijk gebleven en bij 12% toegenomen. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Werken aan inclusiever voortgezet onderwijs’ dat door het Platform Naar Inclusiever Onderwijs is gepresenteerd. Dit platform is een nieuw landelijk praktijkplatform voor het onderwijs en gemeenten dat als doel heeft scholen te helpen bij het werken aan inclusiever onderwijs.

Lhbti-leerling vaker gepest door leraar

Lhbti-leerlingen zijn vaker dan andere leerlingen slachtoffer van pesten door leraren en ander schoolpersoneel. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Utrecht en de Rijksuniversiteit Groningen, gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Adolescent Health.

Belangrijke veranderingen thema Fysieke veiligheid en themacertificaat Roken en alcohol

Werkt uw school in het kader van Gezonde School aan het thema Fysieke veiligheid of Roken en alcohol? Of is uw school dat van plan? Dan geldt voor uw school een aantal belangrijke veranderingen: Fysieke veiligheid is per 2022 geen gezondheidsthema meer binnen Gezonde School. Het themacertificaat Roken en alcohol wordt per 2022 niet meer toegekend.

Rasmus en Vivienne winnen NK Stoepranden

Rasmus (10, foto) en Vivienne (11), allebei uit Houten, zijn de winnaars in respectievelijk categorie A (6-10 jaar) en categorie B (11-14 jaar) van het NK Stoepranden. Dat werd zondag 19 september gehouden in het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem.

Welke techniek werkt bij interactie met jongeren?

Welke techniek leidt tot de meest waardevolle interactie, maar ook wat verleidt scholieren tot inname van meer groente- en fruit(producten). Dat onderzoeken studenten van de Engelstalige opleiding User Experience van De Haagse Hogeschool. Daarvoor hebben ze scholieren en studenten nodig in de leeftijd van 12 tot 20 jaar die in groepjes van 4 tot 6 deel willen nemen.

Passende preventieprogramma’s mentale gezondheid nodig voor cluster 4- en praktijkonderwijs

Extra aandacht van preventieprogramma’s gericht op de promotie van mentale gezondheid binnen het praktijkonderwijs en met name cluster 4-onderwijs en het monitoren van de effecten hiervan is wenselijk. Dat blijkt uit onderzoek van het Trimbos-instituut naar het mentaal welbevinden van jongeren van 12 t/m 16 jaar in het cluster-4 en praktijkonderwijs.

Onderzoek naar voedseleducatie in het speciaal (basis)onderwijs

Zijn er genoeg kwalitatief goede en passende materialen voor voedseleducatie beschikbaar voor het speciaal (basis)onderwijs? Is er ruimte en behoefte om aandacht aan voedseleducatie te besteden? En wat kan eventueel gedaan worden om wensen en aanbod beter op elkaar aan te laten sluiten? Dat wil het Louis Bolk Instituut samen met Special Heroes, Jong Leren Eten en JOGG in kaart brengen.

Meer basisschoolkinderen met slechtere motorische vaardigheden na coronalockdown

Na de eerste lockdown vanwege corona in het voorjaar van 2020 was een groter deel van de basisschoolkinderen (4-12 jaar) in Nederland motorisch minder vaardig dan kinderen van die leeftijd vóór de lockdown. Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut.