Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Nieuws

Vijf miljoen euro voor leefstijlgeneeskunde

Staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) investeert extra in onderzoek naar leefstijlgeneeskunde. Het budget van subsidieverstrekker ZonMw op dit terrein wordt verhoogd van 1 miljoen euro naar 5 miljoen euro. Er is een groot aantal onderzoeksvoorstellen ingediend. Met het extra geld kan meer onderzoek plaatsvinden naar de effectiviteit van leefstijlinterventies bij diverse (chronische) ziekten en aandoeningen.

HersenMagazine ‘Angst’ uitgebracht

Waarom hebben we angst nodig? Wat gebeurt er in onze hersenen als we angstig zijn? Zijn we tegenwoordig voor andere zaken bang dan pakweg dertig jaar geleden? En wanneer spreken we van een angststoornis? Daarover bracht de Hersenstichting, partner van Gezonde Leefstijl Op School, het magazine ‘Angst’ uit.

Speciaal onderwijs biedt vaker schoolzwemmen aan dan regulier primair onderwijs

In het speciaal onderwijs biedt ruim de helft van de scholen (54%) schoolzwemmen aan. Dit is meer dan in het primair onderwijs waar bijna een derde van de scholen (31%) schoolzwemmen aanbiedt. Dit blijkt uit de 1-meting bewegingsonderwijs in het speciaal onderwijs van het Mulier Instituut.

Twee derde leerkrachten heeft leerling uit arm gezin

65 procent van de leerkrachten in het basisonderwijs heeft kinderen in de klas die opgroeien in armoede. Dat blijkt uit een online peiling van DUO Onderwijsonderzoek & Advies onder zevenhonderd leerkrachten.

Thema Week van de Lentekriebels: Seksuele vorming geven is een feestje!

Van 16 tot en met 20 maart 2020 vindt de vijftiende editie plaats van de Week van de Lentekriebels. De editie heeft een toepasselijk thema gekozen voor het derde lustrum: Seksuele vorming geven is een feestje! De Week van de Lentekriebels is een nationale projectweek voor het speciaal- en basisonderwijs. Deelnemende scholen geven een week lang les over weerbaarheid, relaties en seksualiteit. De projectweek helpt om deze thema’s structureel in het schoolplan op te nemen.

Tips voor ondersteuning chronisch zieke leerlingen

Is het mogelijk om tijdsverlenging te krijgen bij schoolexamens? Wanneer heb je recht op hulpmiddelen? En is een diagnose noodzakelijk voor ondersteuning? Op leerlingen met een chronische ziekte, ouders en onderwijspersoneel komen veel vragen af. Stichting Zorgeloos naar School stelde een doe-het-samen-gids samen met antwoorden voor alle betrokkenen.

Educatieve Escaperoom ‘Het stopt bij jou!’ erkend als Gezonde School-activiteit

De Educatieve Escaperoom ‘Het stopt bij jou!’ is erkend als Gezonde School-activiteit voor het thema Relaties en seksualiteit. De Escaperoom is ontwikkeld door Weerbaar in Seksualiteit en maakt shame-sexting op een interactieve manier bespreekbaar. Leerlingen binnen het PO, VO en MBO leren – al spelenderwijs – hoe te handelen als ze een naaktfoto doorgestuurd krijgen.

SamenSpeelAkkoord ondertekend

Samen spelen moet voor alle kinderen mogelijk worden gemaakt. Ook voor de meer dan 100.000 kinderen met een beperking waarvoor samen spelen niet altijd vanzelfsprekend is. Daarom ondertekenden veertien partijen dinsdag 3 december het SamenSpeelAkkoord.

Kleine Beweegsubsidie voor professionals

Bewegen voor kinderen van 0 tot en met 4 jaar is belangrijk. Daarbij is het essentieel dat (groot)ouders en/of verzorgers erbij worden betrokken. Professionals van organisaties die dat willen stimuleren kunnen vanaf 1 februari 2020 een aanvraag doen op de Kleine Beweegsubsidie, één van de projecten uit de Kleine Beweegagenda, een initiatief van het Ministerie van VWS, Kenniscentrum Sport en het Mulier Instituut.

Overgangsperiode Richtlijnen Gezondere Kantines in september 2020 ten einde

Sinds 2016 gelden de nieuwe Richtlijnen Gezondere Kantines van het Voedingscentrum. Deze richtlijnen zijn in lijn met de Richtlijnen Schijf van Vijf. Tot september 2020 geldt voor bepaalde productgroepen een overgangsperiode waarin meer producten meetellen als betere keuze. Het gaat om producten in de productgroepen: hartige snacks, zoete snacks, soep, dranken, belegde broodjes, broodbeleg en maaltijden.

Gratis inspiratietool maakt bewegend leren beschikbaar voor kinderopvang en onderwijs

Kinderen die veel bewegen presteren beter. Talloze onderzoeken tonen het aan: deze kinderen zijn gelukkiger, socialer en creatiever dan kinderen die te weinig bewegen. Om de kinderopvang en het onderwijs te inspireren om meer te bewegen én bewegend te leren, lanceert Studio Swing de Bewegend Leren Database. Een landelijke tool voor pedagogisch medewerkers en leerkrachten om een beweegidee te maken en te delen met collega´s. Tijdens de Bewegend Leren Conferentie op 24 januari 2020 in Utrecht, wordt de tool feestelijk gelanceerd.

Zelfbeeld in vroege adolescentie van invloed op depressieve klachten

Een negatief zelfbeeld in de vroege adolescentie kan de ontwikkeling van depressieve symptomen op latere leeftijd veroorzaken, zoals somberheid, verlies van plezier en gevoelens van wanhoop. Dat blijkt uit onderzoek waarop Maurits Masselink op 4 december promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Recordaantal deelnemende scholen fruitproject

Nog nooit deden zoveel basisscholen mee aan het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma. Een totaal van 519.908 leerlingen afkomstig van 3.026 basisscholen in Nederland ontvangen van 11 november 2019 tot en met de week van 13 april 2020 20 weken lang 3 keer per week groente en fruit op school. De feestelijke aftrap was op 11 november bij basisschool De Vlindertuin in ‘s-Hertogenbosch.

Studiereis Dynamische Schooldag Denemarken

GLOS Educatief, Arko Sports Media en de KVLO organiseren van zondag 19 tot en met donderdag 23 april 2020 de Studiereis Dynamische Schooldag Denemarken. Tijdens de studiereis komt de dynamische schooldag op drie niveaus aan de orde.

Persoon en omstandigheden achter de leerling van belang

Scholen moeten (nog) meer aandacht hebben voor de persoon en omstandigheden achter de leerling. En zij moeten gedrag (waaronder verzuim) zien als een signaal voor tijdige interventie, ook op of via school, in plaats van als een ‘automatische’ indicatie voor voortgezet speciaal onderwijs of het plaatsen op een lager onderwijsniveau. Dat concludeert het Kohnstamm Instituut in het rapport ‘Niet thuisgeven; Schooluitval vanuit het perspectief van leerlingen’.