Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Artikelen

Vraag & antwoord: Mondkapjesplicht, wat betekent dit?

Vanaf 1 december 2020 is het voor leerlingen verplicht om op alle scholen in het voortgezet (speciaal) onderwijs een mondkapje te dragen buiten de les. Voor het basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs geldt dat mondkapjes niet nodig zijn. De actuele situatie roept bij ouders vanzelfsprekend veel vragen op. Ouders en Onderwijs verzamelde de antwoorden op veelgestelde vragen.

Special over Gezonde School in Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen

Het Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen (TSG) heeft een themanummer uitgebracht over de Gezonde School. Eén van de artikelen beschrijft de onderzoeksopzet van het door ZonMw gefinancierde evaluatieonderzoek Gezonde School.

Duidelijk beeld van sport- en beweeggedrag van kinderen met een beperking ontbreekt

Kinderen met een beperking worden wel meegenomen in landelijke bevolkingsonderzoeken, maar gegevens over het sporten en bewegen van deze doelgroep worden niet gepubliceerd vanwege te lage aantallen. Dit blijkt uit een verkenning van het Mulier Instituut naar het sport- en beweeggedrag van kinderen met een beperking in Nederland.

Zicht nodig op samenhang onderwijs en jeugdhulp

Ondanks twee stelselwijzigingen is het aantal leerlingen in het speciaal onderwijs in twintig jaar nauwelijks veranderd. Om daarvoor verklaringen te vinden is beter zicht nodig op de samenhang met de inzet van jeugdhulp. Dat blijkt uit een bijdrage van het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) aan de Jeugdmonitor van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Partnership Glos Educatief en Alliantie Kinderarmoede

Glos Educatief is een partnership aangegaan met de Alliantie Kinderarmoede, een netwerk van publieke en private partijen dat een einde wil aan kinderarmoede in Nederland. En dat is ook op school belangrijk, want onder kinderen is er nog altijd veel schaamte om over het onderwerp te spreken, aldus Tilly de Jong van Glos Educatief.

Nederlands Jeugdinstituut: ‘Houd essentiële functies van scholen overeind’

Nu de coronabesmettingscijfers minder dalen dan gehoopt, klinkt opnieuw de roep om de scholen te sluiten. Maar hoe zit het met de besmettelijkheid van kinderen en jongeren? En wat zijn de gevolgen van schoolsluiting voor hun ontwikkeling? Het Nederlands Jeugdinstituut weegt de argumenten en pleit ervoor om in ieder geval de essentiële functies van scholen op het gebied van kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming overeind te houden.

OBS De Tweemaster uit Goes wint Verdienactie met sommenparcours

OBS De Tweemaster uit Goes is de winnaar van de Verdienactie ‘Samen brengen we jullie klas in beweging’ van Presikhaaf Schoolmeubelen, JOGG en Wieblie. De winnende inzending ging over het sommenparcours in de speelzaal op De Tweemaster.

Handhaving rookverbod op schoolterreinen

Sinds 1 augustus geldt een rookverbod op schoolterreinen en moeten deze volledig rookvrij zijn. Vanaf 1 januari gaat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) toezicht houden op het rookverbod. In dit informatieblad gaat de NVWA in op veelgestelde vragen over handhaving van het rookverbod.

Rutgers start campagne #TotHier

Seksueel geweld komt nog veel te vaak voor. Het is tijd dat een nieuwe generatie opgroeit met respect voor elkaars grenzen en wensen, zodat minder mensen slachtoffer worden van seksueel geweld. Daarom start Rutgers, kenniscentrum seksualiteit, op 24 november de petitie campagne #TotHier. Scholen kunnen daarbij een belangrijke rol spelen, evenals de overheid.

De vrijheid van meningsuiting en het recht op een eigen levensovertuiging

De afgelopen weken ging het debat in politiek en samenleving over de vraag hoe scholen kunnen omgaan met de spanning tussen de vrijheid van meningsuiting en het recht op een eigen levensovertuiging. Leerlingen en studenten voelen zich geraakt in hun religieuze identiteit (zoals bij een cartoon) of in hun seksuele identiteit (zoals bleek uit verhalen van christelijk-orthodoxe oud-leerlingen). Vaak genoeg botsen die identiteiten met elkaar.

35 organisaties ondertekenen Akkoord Gezonde Voeding op Scholen 2021-2025

35 organisaties waaronder cateraars, groothandels, automatenleveranciers, producenten en leveranciers van watertappunten hebben op donderdag 19 oktober hun handtekening gezet voor een gezonder voedingsaanbod op scholen in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Het Akkoord Gezonde Voeding op Scholen 2021-2025 is een initiatief van JOGG in samenwerking met het Voedingscentrum.

Virtuele schalenparade

Donderdagmiddag 12 november was de virtuele schalenparade, waarbij de Schoolkantine Brigade de eerste 25 Schoolkantine Schalen van dit schooljaar heeft uitgereikt.

Enquête om gehoorschadepreventie op scholen in te richten

In Nederland heeft een op de zeven kinderen gehoorschade opgelopen door hard geluid. Deze gehoorschade is onomkeerbaar en heeft negatieve impact op onder meer (leer)prestaties en welzijn. VeiligheidNL wil daarom graag gehoorschadepreventie op scholen gaan inrichten. Daarom vragen ze docenten bovenbouw PO en onderbouw VO en intern begeleiders om een enquête in te vullen.

Lesprogramma Krachtvoer vernieuwd en online beschikbaar!

Krachtvoer is een gratis lesprogramma om VMBO-onderbouw leerlingen te helpen gezond te leven en in het bijzonder om gezonde voedingskeuzes te maken. In Krachtvoer draait het voor leerlingen om actief bezig zijn met hun eigen voeding. Dit komt terug in de vele actieve en afwisselende werkvormen. De vernieuwde website www.krachtvoer.nu is sinds juli 2019 beschikbaar voor iedereen! Docenten melden zich eenmalig aan en hebben direct toegang tot al het lesmateriaal. Het lesprogramma biedt ook mogelijkheden voor thuisonderwijs.

Tilly de Jong over Charge Your Brainzzz bij JGZ Live!

Tilly de Jong van GLOS Educatief is woensdag 18 november te gast bij JGZ Live!, het online actualiteitenprogramma voor managers, staf- en beleidsmensen en professionals in de Jeugdgezondheid van het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ). De Jong vertelt in de uitzending alles over Charge Your Brainzzz, het lespakket over slaap voor voortgezet onderwijs.