Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Artikelen

De keerzijde van afschrikkende voorlichting over drugs op school

Docenten op scholen kiezen bij drugspreventie vaak voor afschrikwekkende voorlichting met een ex-verslaafde, politieagent of nabestaande van een jongere die door een drugsincident om het leven is gekomen. Ze kiezen voor de aanpak die heftige emoties oproept bij de leerlingen, omdat het “anders niet binnenkomt”. Een logische gedachte, zo schrijven Simone Onrust (Projectleider Helder op School) en Daphne Visser (Wetenschappelijk Onderzoeker Helder op School) in hun blog, die helaas in de praktijk vaak anders uitpakt.

Helft jongeren overschat eigen digitale vaardigheden

Jongeren zijn te positief over hun eigen digitale vaardigheden. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van de KB, de nationale bibliotheek. Bijna de helft (47%) van de jongeren overschat het eigen niveau. Daarbij herkennen de minder digitaal vaardige jongeren onveilig onlinegedrag minder goed en zijn ze sceptisch over wat ze van ouders en leraren kunnen leren. Onterecht, zo blijkt, want deze gesprekspartners helpen de digitale vaardigheden van jongeren juist te vergroten.

Basischool De Verwondering in Almere genomineerd voor European Green Cities Award 2021

Basisschool De Verwondering in Almere is genomineerd voor de prestigieuze European Green Cities Award 2021. ORGA Architect was verantwoordelijk voor het ontwerp. Nederland zendt dit project in vanwege de groene aspecten in en om het gebouw. De ligging van de nieuwe school in dichte bebouwing maakt dit tot een extra prestatie. “Voor een groot, groen schoolplein is niet altijd de ruimte. Juist door dit project uit te lichten, willen we laten zien dat op praktisch iedere locatie een prettige groene leefomgeving haalbaar is”, aldus de organisatie.

Leerkracht wil graag schooltuinieren, maar heeft amper mogelijkheid

Veel basisschoolleraren zouden graag met hun klas in de moestuin aan de slag gaan, maar hebben hiertoe geen mogelijkheid. Dat blijkt uit het Onderzoek Schooltuinen, dat is uitgevoerd door DUO Onderwijsonderzoek in opdracht van Alliantie Schooltuinen. Momenteel heeft slechts één op de vijf leerkrachten met hun klas een moestuin, terwijl 85 procent aangeeft zeker of misschien te willen tuinieren als hiervoor goede mogelijkheden zouden zijn.

Webinar ‘Als criminaliteit de school raakt’

Ondermijnende en georganiseerde criminaliteit is geen ver-van-mijn-bedshow meer. Criminelen ronselen jongeren om te dealen, geld wit te wassen of pakjes te bezorgen. Dit speelt niet alleen maar buiten schooltijd, het komt ook de klas in. Er zijn scholen die te maken hebben gehad met leerlingen die in de klas dealen of een verboden wapen meenemen. Hoe wapen je het sociale veilige schoolklimaat tegen onveilige invloeden en verleidingen? Daarover organiseert de Stichting School & Veiligheid een webinar.

Left Over Receptenchallenge VMBO en MBO Overijssel

Van 7 tot en met 13 september is het de Verspillingsvrije Week. In deze week organiseren het programma Jong Leren Eten en de provincie Overijssel samen de Left Over Receptenchallenge. Jongeren van het VMBO en MBO worden uitgedaagd een origineel recept te bedenken met restjes. De deadline is 12 september 23.59.00. In de week van 26 september worden de winnaars bekend gemaakt.

Quickscan voor subsidie impuls en innovatie bewegingsonderwijs

Scholen en/of besturen die willen weten of hun school in aanmerking komt voor de subsidie impuls en innovatie bewegingsonderwijs kunnen de quickscan van het KVLO doen.

Aftrap De Gezonde Schoolkantine met online talkshow op 12 oktober

Een Gezonde Schoolkantine is volgens het Voedingscentrum de normaalste zaak van de wereld. Om deze boodschap te benadrukken start het Voedingscentrum het nieuwe seizoen op 12 oktober om 15.00 uur met een gratis online talkshow. Tijdens de talkshow wordt onder meer de nieuwe Schoolkantine Schaal met bijbehorend collectiebord onthuld.

Peuterbeweging lanceert website

Cora Merkx merkte vanuit ervaring en kennis dat peuters van nu niet optimaal gefaciliteerd worden in hun ontwikkeling en gezondheid. Zij voelde de noodzaak om daar verandering in te brengen. Zo is Peuterbeweging ontstaan. Op 2 september lanceert ze website peuterbeweging.nl. Op 8 oktober lanceert ze de bijbehorende methode en boek. Zowel boek als lesmethode worden uitgegeven door Glos Educatief. De illustraties zijn van Nina Merkx.

GGDzhz start het nieuwe schooljaar gezond met ‘Geen rommel in je trommel’

Vanaf 30 augustus, bij de start van het nieuwe schooljaar, kunnen alle ouders van kinderen tussen de 3,9 en 12 jaar de brochure ‘Geen rommel in je trommel’ downloaden of krijgen bij het consultatiebureau, supermarkten, scholen en de bibliotheek. De brochure, geschreven door Tilly de Jong van Glos Educatief, staat boordevol inspiratie voor gezonde voeding en drinken tijdens de schooldag en is tot stand gekomen door een samenwerking tussen GGDzhz, JOGG Zuid-Holland Zuid, Jong JGZ en het Voedingscentrum.

BûtenLOKAAL voor verbinding met de natuur in Akkrum-Nes

In het Friese dubbeldorp Akkrum-Nes maken inwoners zich zorgen om de toenemende vervreemding van de natuur en het verdwijnen van groen in de omgeving. Daarom gaan in dit project dorpsbewoners, een boer, scholen, natuurorganisaties, een gezinshuis en de gemeente samen aan de slag om mensen weer dichter bij de natuur te brengen.

Preventie op z’n IJslands: basketballen in plaats van bier drinken

Zes gemeenten maakten de afgelopen jaren kennis met een revolutionaire manier om te voorkomen dat jongeren gaan roken, drugs gaan gebruiken of (te veel) gaan drinken: het IJslands preventiemodel. Ze roepen andere gemeenten op hier ook kennis mee te maken, vertelt Lian Smeets die de gemeenten begeleidde in onderstaande blog.

Inschrijven stimuleringsbijdrage Jong Leren Eten

Tussen 1 en 30 september kunnen alle scholen in het PO, VO en MBO zich inschrijven voor de stimuleringsbijdrage Jong Leren Eten. Met deze subsidie kunnen scholen moestuinieren, koken of een excursie organiseren op het gebied van voeding. Per schoollocatie is een bedrag van maximaal € 2.000,- beschikbaar.

Lerarenhandleiding preventief werken aan welbevinden leerlingen

Hoe kun je als leerkracht preventief werken aan de sociaal emotionele ontwikkeling en het welbevinden van je leerlingen? Met dat doel stelde Pharos samen met leerkrachten, Gezonde Generatie en het Trimbos-instituut een handleiding op met concrete handvatten. De handleiding is geschikt voor zowel PO als VO.

De waarde van een natuurrijke, gezonde buitenruimte rond scholen

Wat is de positieve impact van groene schoolpleinen op de ontwikkeling van kinderen, de kwaliteit van het onderwijs, de klimaatbestendigheid van de omgeving en biodiversiteit? Dat beschrijven Jolanda Maas en Nicole van den Bogerd, onderzoekers bij de sectie klinische psychologie van de Vrije Universiteit Amsterdam, in het whitepaper ‘De waarde van een natuurrijke, gezonde buitenruimte rond scholen’.