Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Artikelen

SamenSpeelAkkoord ondertekend

Samen spelen moet voor alle kinderen mogelijk worden gemaakt. Ook voor de meer dan 100.000 kinderen met een beperking waarvoor samen spelen niet altijd vanzelfsprekend is. Daarom ondertekenden veertien partijen dinsdag 3 december het SamenSpeelAkkoord.

Kleine Beweegsubsidie voor professionals

Bewegen voor kinderen van 0 tot en met 4 jaar is belangrijk. Daarbij is het essentieel dat (groot)ouders en/of verzorgers erbij worden betrokken. Professionals van organisaties die dat willen stimuleren kunnen vanaf 1 februari 2020 een aanvraag doen op de Kleine Beweegsubsidie, één van de projecten uit de Kleine Beweegagenda, een initiatief van het Ministerie van VWS, Kenniscentrum Sport en het Mulier Instituut.

Overgangsperiode Richtlijnen Gezondere Kantines in september 2020 ten einde

Sinds 2016 gelden de nieuwe Richtlijnen Gezondere Kantines van het Voedingscentrum. Deze richtlijnen zijn in lijn met de Richtlijnen Schijf van Vijf. Tot september 2020 geldt voor bepaalde productgroepen een overgangsperiode waarin meer producten meetellen als betere keuze. Het gaat om producten in de productgroepen: hartige snacks, zoete snacks, soep, dranken, belegde broodjes, broodbeleg en maaltijden.

Gratis inspiratietool maakt bewegend leren beschikbaar voor kinderopvang en onderwijs

Kinderen die veel bewegen presteren beter. Talloze onderzoeken tonen het aan: deze kinderen zijn gelukkiger, socialer en creatiever dan kinderen die te weinig bewegen. Om de kinderopvang en het onderwijs te inspireren om meer te bewegen én bewegend te leren, lanceert Studio Swing de Bewegend Leren Database. Een landelijke tool voor pedagogisch medewerkers en leerkrachten om een beweegidee te maken en te delen met collega´s. Tijdens de Bewegend Leren Conferentie op 24 januari 2020 in Utrecht, wordt de tool feestelijk gelanceerd.

Zelfbeeld in vroege adolescentie van invloed op depressieve klachten

Een negatief zelfbeeld in de vroege adolescentie kan de ontwikkeling van depressieve symptomen op latere leeftijd veroorzaken, zoals somberheid, verlies van plezier en gevoelens van wanhoop. Dat blijkt uit onderzoek waarop Maurits Masselink op 4 december promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Recordaantal deelnemende scholen fruitproject

Nog nooit deden zoveel basisscholen mee aan het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma. Een totaal van 519.908 leerlingen afkomstig van 3.026 basisscholen in Nederland ontvangen van 11 november 2019 tot en met de week van 13 april 2020 20 weken lang 3 keer per week groente en fruit op school. De feestelijke aftrap was op 11 november bij basisschool De Vlindertuin in ‘s-Hertogenbosch.

Studiereis Dynamische Schooldag Denemarken

GLOS Educatief, Arko Sports Media en de KVLO organiseren van zondag 19 tot en met donderdag 23 april 2020 de Studiereis Dynamische Schooldag Denemarken. Tijdens de studiereis komt de dynamische schooldag op drie niveaus aan de orde.

Persoon en omstandigheden achter de leerling van belang

Scholen moeten (nog) meer aandacht hebben voor de persoon en omstandigheden achter de leerling. En zij moeten gedrag (waaronder verzuim) zien als een signaal voor tijdige interventie, ook op of via school, in plaats van als een ‘automatische’ indicatie voor voortgezet speciaal onderwijs of het plaatsen op een lager onderwijsniveau. Dat concludeert het Kohnstamm Instituut in het rapport ‘Niet thuisgeven; Schooluitval vanuit het perspectief van leerlingen’.

Helder op School nieuwe naam voor de Gezonde school en genotmiddelen (DGSG)

De Gezonde school en genotmiddelen (DGSG) vierde onlangs in Utrecht het 30-jarig bestaan. Tijdens die gelegenheid werd niet alleen teruggeblikt en vooruitgeblikt maar ook de nieuwe naam bekend gemaakt: Helder op School.

Schrijf je in voor de workshops Bewegend Leren!

Het is al langer bekend en ook wetenschappelijk onderbouwd: bewegen tijdens de les bevordert de leerprestaties van kinderen. Daarnaast is het – zowel voor de leerkrachten als voor de leerlingen – hartstikke leuk! Maar hoe pak je het aan, hoe begin je ermee? Daarvoor heeft Zit met Pit! de workshop ‘Bewegend Leren’ voor leerkrachten. Zo helpt Zit met Pit! mee om aandacht voor bewegen een vaste plek te geven in jouw school.

Week tegen Kindermishandeling

Van 18 tot en met 24 november is het de Week tegen Kindermishandeling. Het onderwijs heeft daarbij een belangrijke taak om slachtoffers eerder en beter in beeld te brengen van Veilig Thuis. Maar hoe kunnen onderwijsprofessionals in het basis- en voortgezet onderwijs kindermishandeling signaleren en aanpakken? De brochure ‘Kindermishandeling zien en samen aanpakken’ informeert professionals over het gebruik van de meldcode en de ‘Handleiding teamleergesprek’ kan helpen om hierover samen in gesprek te gaan en van elkaar te leren.

Nieuwe jongerencampagne tegen stereotiepe normen

Stereotiepe normen dragen nog te vaak bij aan fysiek, seksueel en online geweld. Daarom lanceren Rutgers en Atria de nieuwe driejarige publiekscampagne ‘Generatie Ja.. en?’. In de campagne rekenen jongeren tussen de 17 en 23 jaar af met stereotiepe normen voor mannelijkheid, vrouwelijkheid en seksualiteit én met grensoverschrijdend gedrag.

Meest mediawijze klas van Nederland komt uit Den Haag

Groep 8B van RKBS De Paradijsvogel uit Den Haag mag zich de ‘Meest mediawijze klas van Nederland’ noemen. De klas streed samen met duizenden klassen om de felbegeerde titel tijdens de negende editie van MediaMasters: Nederlands grootste mediawijsheidproject voor groep 7 en 8.

Scholencampagne ‘4vuurwerkveilig’ gestart

Het einde van het jaar komt weer in zicht. Daarmee ook het afsteken van vuurwerk, wat bij onze traditie tijdens de jaarwisseling hoort. Tijdens de jaarwisseling ontstaan er door vuurwerk veel ernstige letsels in korte tijd. Om kinderen bewust te maken van de gevaren van vuurwerk en veilig gedrag te stimuleren, biedt VeiligheidNL sinds 2015 het gratis lespakket 4vuurwerkveilig aan. Het lespakket voor groep 7-8 van de basisschool is dit jaar geoptimaliseerd en vanaf nu gratis aan te vragen via www.4vuurwerkveilig.nl.

Twee derde van de kinderen voldoet niet aan de Nationale Norm Zwemveiligheid

Bijna alle kinderen in Nederland verlaten de basisschool met minimaal zwemdiploma A en vijf op de zes kinderen behalen het B-diploma. Het C-diploma, dat door de Nationale Raad Zwemveiligheid is vastgesteld als de Nationale Norm Zwemveiligheid, wordt door veel minder kinderen behaald: slechts een derde van de kinderen heeft op 11-jarige leeftijd het C-diploma.