Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Artikelen

Corona in het onderwijs: uit het oog maar niet uit de harten

Scholen hebben na een fase met lockdowns het afgelopen jaar grotendeels weer fysiek onderwijs mogen en kunnen geven. Ook bij een eventuele nieuwe coronagolf is dat de insteek van alle betrokkenen. Desondanks blijft de impact van corona merkbaar bij leerlingen en medewerkers. In het gedrag van leerlingen zien we meer onrust, er zijn meer conflicten, de groepsdynamiek blijft onstuimig en de omgangsvormen lijken niet meer duidelijk. School & Veiligheid zet op een rij wat je als bestuurder, teamleider of onderwijsprofessional in het algemeen kunt doen om de prettige sfeer te herstellen en vast te houden.

Start schooljaar met extra geld en acties voor meer kansen voor leerlingen

Hulp krijgen bij het maken van je huiswerk, je verder ontwikkelen via sport of je door extra technieklessen oriënteren op een toekomstige baan. Niet ieder kind komt hier van huis uit mee in aanraking, terwijl dit wél belangrijk is om optimaal te leren en verder te komen. Daarom lanceerde minister Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs) tijdens de eerste officiële opening van het schooljaar, het programma School & Omgeving.

Veilig Verkeer Nederland lanceert Schoolplein-Challenge voor basisscholen

Op 22 augustus, de dag dat de basisscholen in Regio Midden hun deuren openden, is Veilig Verkeer Nederland (VVN) begonnen met de campagne ‘Onze scholen zijn weer begonnen’. Nieuw dit jaar is de Schoolplein-Challenge van VVN. De challenge roept alle groepen van alle basisscholen op om op een zo origineel mogelijke manier de slogan ‘Onze scholen zijn weer begonnen’ op het schoolplein aan te brengen of te uiten en daar een voorbeeld van in te zenden.

Vaste plek voor lessen over gezonde voeding in curriculum basisscholen

Lessen over gezonde voeding zouden een plek moeten krijgen in het vaste curriculum van basisscholen. Ook zou het goed zijn als het lespakket de ouders erbij betrekt. Dat vindt Angeliek Verdonschot, extern medewerker bij het onderdeel Consumptie en Gezonde Leefstijl van Wageningen University & Research.

Comazuipen, een zaak van de school?

“Zo’n vier, vijf jaar geleden hadden we een aantal comazuip-incidenten, waar leerlingen in havo 4 in het weekend bij betrokken waren”, zegt teamleider havo en Gezonde School-coördinator Annemarie Ottingh van Het Heerenlanden in Leerdam. Voor haar en het team dé aanleiding om leerlingen meer bewust te maken van de verleidingen van alcohol, roken en drugs. Coach en zorgcoördinator Jerry Mostert van Het Heerenlanden was hierbij intensief betrokken.

Denk mee over polarisatie en je rol als professional

Platform JEP en het NJi krijgen signalen dat jeugdprofessionals soms worstelen met hun rol en positie bij polarisatie. Denk bijvoorbeeld aan het coronabeleid en discussies rond de vluchtelingenopvang. Die spanningen kun je zien op school, in het buurthuis, in de wijk of online.

Flevolandse Schoolkantine Challenge

Iedere school loopt tegen dezelfde uitdaging aan: hoe kunnen ze het aanbod aan gezonde producten vergroten en tegelijk een schoolkantine aantrekkelijk en leuk maken voor de leerlingen? Het wordt tijd om de jongeren meer aan het roer te zetten van hun eigen schoolkantine. Daarom lanceert Jong Leren Eten Flevoland in de Dutch Food Week op 10 oktober de Schoolkantine Challenge.

De overeenkomsten tussen genomineerde sportieve basisscholen

Op 23 maart werden CBS Het Lichtpunt uit Rhoon en SO de Hertog uit Tiel uitgeroepen tot respectievelijk ‘Sportiefste Basisschool van Nederland’ en ‘Sportiefste SO-school van Nederland’. Samen met de andere vier genomineerde scholen hebben ze een aantal zaken gemeen, vertelt een artikel op Alles over Sport, een onderdeel van het Kenniscentrum Sport & Bewegen.

Jeugdbegeleiders voor scholenprogramma’s IVN Brabant gezocht

IVN ziet de natuur als het beste leslokaal voor kinderen. Een plek waar ze alle ruimte krijgen om spelenderwijs de wereld te ontdekken, er te leren en te groeien. In Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen biedt IVN daarom diverse natuurbelevingsprogramma’s voor het basisonderwijs. Deze programma's worden begeleid door goed opgeleide vrijwilligers. Om ook de komende jaren zoveel mogelijk kinderen natuuronderwijs in het landschap te kunnen bieden is IVN Brabant op zoek naar nieuwe vrijwilligers.

Ondersteuning van gezinnen in armoede

Armoede zorgt voor stress bij ouders. En het beïnvloedt hun keuzes en het toekomstperspectief van hun kinderen. Naast materiële hulp kunnen professionals, ook in het onderwijs, de gevolgen van armoede helpen verzachten door in te zetten op beschermende factoren. Het sociale netwerk van gezinnen, een stimulerend en ondersteunend gezinsklimaat en kunnen meedoen aan activiteiten zijn belangrijke factoren.

Kiem Montessori benadrukt waarde van goede communicatie

Kiem Montessori in Amsterdam is een kleine, knusse school met dito kantine. Daar werkt kantinemedewerkster Sema Kelebek in de open keuken. Ze krijgt daarbij hulp van leerlingen die zich vrijwillig aanmelden. Sema: “Soms bedenken ze een eigen gerecht dat ze zelf willen klaarmaken en verkopen. Ik bekijk dan samen met hen of het geschikt is om verkocht te worden.”

Hoe stimuleer je buiten spelen op de buitenschoolse opvang (BSO)?

Op 5 juli 2022 organiseerde Kenniscentrum Sport & Bewegen een online sessie over buitenspelen op de BSO. Met ruim 30 professionals gingen medewerkers van het Kenniscentrum in gesprek over kansen en uitdagingen rondom het buitenspelen op de BSO.

De Gouden Weken

Na elke vakantie doorloopt een groep bepaalde fasen in het proces van groepsvorming. De eerste weken aan het begin van het schooljaar worden de Gouden Weken genoemd. Deze weken zijn bij uitstek geschikt om een fundament neer te zetten voor een goede groepsvorming en fijne sfeer. Leerlingen verkennen elkaar, de leraar en de regels. Stichting School & Veiligheid geeft informatie en tips voor de Gouden Weken.

Mogen zijn hoe we ons voelen, begint op school

Pride. Elk jaar weer aanleiding tot cynische opmerkingen over de extravagante en zogenaamd hysterische, veelal witte, homomannen in weinig kleding. En kritische vragen als: bevordert zo’n botenparade nu echt gelijkheid? En is dit eigenlijk nog wel nodig? Luc Lauwers, programmamanager seksuele vorming bij Rutgers, expertisecentrum seksualiteit, is duidelijk in onderstaand betoog.

Zeven manieren om voeding in de lesdag te verwerken

Hoe verwerk je voeding in de lesdag? Een thema blijft beter hangen bij leerlingen als het vaker aan bod komt. Voedingscentrum en Gezonde School geven je zeven manieren om het thema op verschillende manieren aan te vliegen, zonder al te veel voorbereidingstijd.