Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Artikelen

Sommige studenten kunnen niet meer studeren zonder ADHD-medicatie

Bijna één op de twintig studenten gebruikte het afgelopen jaar ADHD-medicatie zonder recept van een arts. Daarmee denken ze beter te kunnen studeren en hogere cijfers te halen. Vaak krijgen ze die middelen van vrienden, familie of andere bekenden. Niet alle zorgverleners, onderwijs- en preventieprofessionals zijn bekend met dit oneigenlijk gebruik en de risico’s hiervan.

Jongeren vapen meer en op steeds meer op jongere leeftijd

Meer dan de helft van de minderjarigen blijkt wel eens gevaped te hebben. Dat blijkt uit een onderzoek van NOS Stories, dat door 6000 minderjarigen werd ingevuld. Van de vapers waren 240 12 jaar of jonger.

Praten over pesten en discriminatie helpt

Onlangs publiceerde de Kinderombudsman het onderzoeksrapport ‘In eenzaamheid gepest’. Uit het rapport blijkt eens te meer dat leraren het verschil kunnen maken bij pesten. Stichting School & Veiligheid is blij met dit verdiepend onderzoek en dat hierbij de stem van de kinderen en jongeren centraal staat. Alarmerend is dat een op de drie leerlingen discriminatie ervaart als grond voor pesten. Wat kun je als onderwijsprofessional doen tegen pesten en discriminatie?

Smartphone heeft grote invloed op schoolprestaties

De smartphone bestaat vijftien jaar en heeft in die periode een grote rol gekregen in de levens van veel mensen. Scholieren zitten zelfs gemiddeld vijf uur per dag achter hun smartphone. En dat heeft grote invloed op de schoolprestaties, zegt de Vlaamse neuropsychiater Theo Compernollle.

Inschrijving Peuter4daagse wegens succes verlengd

Op 9 juni 2022, in de Week voor de Gezonde Jeugd, gaf JOGG-ambassadeur en toproeister Nicole Beukers in JOGG-gemeente Nijmegen het startsein voor de eerste landelijke Peuter4daagse. Ze deed dit samen met wethouder Sport, Bert Velthuis, bij kinderopvang Joki (locatie van KION). Landelijk was het een groot succes en verspreid over alle provincies liepen al zo’n 18.000 peuters mee. JOGG en Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) hebben vanwege het succes besloten de inschrijving te verlengen tot het eind van het jaar.

Gezocht: basisscholen die hun schoolplein gaan vergroenen

Gaat jouw basisschool aan de slag gaat met het vergroenen van het schoolplein? En willen jullie hier voedseleducatie aan koppelen? Dan is het Louis Bolk Instituut benieuwd naar jouw ervaringen! Naast dat jullie het Louis Bolk Instituut en alle basisscholen ontzettend helpen met ervaringen en impact op te halen, ontvangen jullie van het Louis Bolk Instituut informatie en een leuk buitenspeelpakket voor op het schoolplein.

Rutgers Dialoog 2022: Seks in de schoolbanken

Lessen over relaties en seksualiteit op scholen moeten beter. Veel beter. Daarom organiseert Rutgers op 3 oktober 2022 de Johannes Rutgers Dialoog.

Wat bepaalt hoeveel kinderen buitenspelen?

Of en hoeveel kinderen buitenspelen hangt af van veel verschillende factoren. Als we buitenspelen willen stimuleren, moeten we met al die factoren rekening houden. Het Mulier Instituut brengt deze factoren in kaart in het onderzoek ‘Buitenspelen in perspectief’. De uitkomsten zijn ook voor scholen interessant.

IVN Natuureducatie vraagt Den Haag om groene investering kinderopvang

Woensdag 29 juni is de tiende editie van ModderDag. Meer dan 160.000 kinderen door heel het land mogen die dag weer naar hartenlust met modder spelen en lekker vies worden. Hoognodig, want buiten spelen in de natuur staat zwaar onder druk. IVN Natuureducatie grijpt deze jubileumeditie van ModderDag samen met Humankind Kinderopvang en Ontwikkeling aan om in Den Haag te pleiten voor meer groene, gezonde buitenruimtes en activiteiten in de kinderopvang. Een ambitie, die geen extra druk legt op de kinderopvang, maar juist direct bijdraagt aan het speelplezier van kinderen en het gezondheidsbelang op lange termijn.

Samen sterk voor een gezonde jeugd

Al op veel plekken slaan scholen, gemeenten en GGD’en de handen ineen om aandacht voor een gezonde leefstijl vanzelfsprekend te maken. Maar hoe werk je in de praktijk samen? En wat zijn daarbij succesfactoren en aandachtspunten? Gezonde School verzamelde tien inspirerende verhalen over samenwerken. Ze zijn te lezen in het boekje Samen sterk voor een gezonde jeugd.

Haemstede Barger Mavo betrekt leerlingen actief bij gezonde schoolkantine

In de kleinschalige, gezellige kantine van de Haemstede Barger Mavo (HBM) in Heemstede is er sinds een jaar veel veranderd. Verantwoorde producten gaan als warme (en gezonde) broodjes over de toonbank. Het geheim van de school? Een groep leerlingen die samen met een kantinemedewerkster nadenkt over hun gezonde kantine.

Minister en Maxima in gesprek over welbevinden leerlingen en studenten

Hoe bevorderen mbo-opleidingen de mentale gezondheid van studenten en hoe doet het voortgezet onderwijs dit voor leerlingen? Daar spraken leerlingen, studenten, bestuurders en beleidsmakers op woensdag 22 juni op het Nova College in Beverwijk over met koningin Máxima en minister Dennis Wiersma voor Primair en Voortgezet Onderwijs.

Werkconferentie ‘Hoe doe je het?’

Hoe besteed je als lerarenopleider structureel aandacht aan het thema gezonde relaties & seksualiteit? En hoe kan dit een integraal onderdeel van het curriculum worden? Tijdens de online werkconferentie Hoe doe je het? op 7 oktober gaan we hier van 9.30 tot 12.15 concreet mee aan de slag tijdens tafelgesprekken en inspiratiesessies.

Bevorderen pedagogische relatie leerling-leraar bevordert welbevinden leerling

Scholen moeten meer tijd en ruimte krijgen om de pedagogische relatie tussen leerling en leraar te herstellen en verder te versterken. Dat is nodig om de leermotivatie en het welbevinden van kinderen en jongeren te bevorderen. Dat schrijft het Platform Perspectief Jongeren (PPJ) in zijn tweede adviesbrief over de implementatie en effecten van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) aan onderwijsminister Wiersma. Meer aandacht voor de pedagogische relatie zorgt ervoor dat het NPO effectiever wordt, stelt het PPJ.

Gezocht: docenten in het voortgezet onderwijs voor onderzoek naar voedseleducatie

Ben jij een docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs en wil je bijdragen aan het verbeteren van voedseleducatie? Het Louis Bolk Instituut is benieuwd naar jouw ervaringen! Door mee te doen aan het onderzoek draag je bij aan een gezondere toekomst voor jongeren. En, om nog een extra duwtje in de gezonde richting te geven, maak je bovendien kans op een gezonde foodtruck op jouw school.