Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Artikelen

COC en Rutgers willen strengere onderwijsnormen voor seksuele voorlichting en diversiteit

Volgens het COC en Rutgers moeten er strengere onderwijsnormen voor seksuele voorlichting en diversiteit komen. De organisaties doen deze oproep nadat uit onderzoek van Rutgers naar voren kwam dat weliswaar 98 procent van de basisscholen aan seksuele voorlichting doet, maar dat een derde van de scholen geen aandacht besteedt aan seksuele diversiteit. Ook bleek dat slechts 40 procent van de scholen een erkende lesmethode gebruikt, die specifiek bedoeld is voor relationele en seksuele vorming.

Helft jeugd met licht verstandelijke beperking heeft extra steun in het onderwijs nodig

Ruim de helft van de jongeren tussen 12 en 18 jaar met een lichte verstandelijke beperking (LVB) kan niet zonder extra ondersteuning meekomen in het onderwijs. Dit aandeel is vele malen hoger dan het aandeel jongeren zonder LVB dat moeite heeft mee te komen in het onderwijs (5%). Dat meldt het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) in het rapport Meer meedoen.

Zeven tips om de schoolkantine te heropenen

Na de zomervakantie mogen niet alleen de scholen, maar ook de schoolkantines weer open. En dat levert vanzelfsprekend best wat vragen op ten tijde van corona. De afdeling Gezonde Schoolkantine van het Voedingscentrum stelde daarom zeven tips samen zodat de schoolkantine straks weer gezond én veilig kan openen c.q. open kan blijven.

Symposium over de Gezonde Basisschool van de Toekomst 2015-2020

De Gezonde Basisschool van de Toekomst bestaat 5 jaar. Daarom vindt op dinsdag 22 september in de Maaspoort in Venlo het Symposium over de Gezonde Basisschool van de Toekomst 2015-2020 plaats. Vanwege het maximaal aantal van 100 genodigden zal dit symposium simultaan online en offline plaatsvinden. De organisatie hanteert hierbij de regel dat deelnemers die zich als eerste aanmelden recht hebben op fysieke aanwezigheid bij het symposium. Dagvoorzitter is Onno van Schayck, hoogleraar preventieve geneeskunde aan Maastricht University.

Beslisboom terugkeer uit oranje of rood gebied

Om te bepalen of een kind na terugkomst van vakantie uit oranje of rood gebied naar de kinderopvang of school mag, heeft de Belangenvereniging van Ouders in de Kinderopvang (BOinK) samen met AJN Jeugdartsen Nederland een beslisboom oranje/rood gebied gemaakt.

Het Hooghuis opent het ‘Groene Schoolplein’

Bij Het Hooghuis locatie West in Oss vond donderdag 27 augustus een bijzondere handeling plaats. Om leerlingen bewust te maken van het effect van een gezond leven, werd het ‘Groene Schoolplein’ geopend. Een bord op het schoolplein duidt de achterliggende motivatie: ‘Wij houden van een groen en veilig schoolplein. Beweeg veilig, beweeg samen, beweeg respectvol en beweeg met energie.’

Vijf vragen over weer terug naar school of opvang in coronatijd

De scholen zijn weer begonnen. Misschien heb je als jongere, ouder of professional vragen over de start van school in coronatijd. Het Nederlands Jeugdinstituut zette vijf veel gestelde vragen en antwoorden op een rij.

Webinar over spelenderwijs stress verminderen

Altijd al willen weten wat Griefelen nu precies inhoudt? Geef je dan op voor het webinar op 24 september. De ontwikkelaars – Eveline Beerkens en Dinco Verhelst – verzorgen dan een VROEG-webinar over de Griefelmethode. Centraal in deze praktische op wetenschap gebaseerde werkwijze staat het adequaat inspelen op ontregeling als gevolg van stress bij jonge kinderen.

Hoe help je als docent lichamelijke opvoeding kinderen bij een gezonde leefstijl?

Als docent lichamelijke opvoeding weet je dat het voor sommige kinderen een uitdaging is om genoeg te bewegen. Maar hoe kun jij als docent jouw leerlingen hierbij begeleiden en motiveren? Rebecca Beck van het Kenniscentrum Sport zette wat praktische instrumenten en tips op een rijtje die jij als docent kunt inzetten om kinderen te helpen bij een gezonde leefstijl.

De Edsons voor rookvrije schoolterreinen

Vanaf 1 augustus moeten alle scholen in Nederland rookvrij zijn. Om de scholen hierbij te ondersteunen, introduceerden staatssecretaris Paul Blokhuis en cabaretier, presentator en oud-MBO docent Edson da Graça namens het ministerie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport maandag 24 augustus op de Nova Campus Hoofddorp het speciale team ‘De Edsons’.

Verbinden voor veiligheid

Er is de afgelopen tijd veel gezegd en geschreven over de lessen die wij kunnen trekken uit het lesgeven op afstand. Ook als het gaat om de sociale veiligheid en het belang daarvan. School & Veiligheid heeft voor u een samenvatting gemaakt: Verbinden voor veiligheid.

Derde subsidieronde Jong Leren Eten start op 1 september

Met als motto ‘Lekker naar buiten!’ kunnen alle scholen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs vanaf 1 september subsidie aanvragen voor drie activiteiten: moestuinieren, koken of een excursie of gastles op het gebied van voeding.

Bewegen op school: elk stapje telt!

Op 17 augustus begon voor een deel van de kinderen in Nederland een nieuw schooljaar. Zes weken lang was er geen school. Dat betekent veel tijd om te spelen! Hutten bouwen, badmintonnen, kamperen, fietsen, en met dit warme weer natuurlijk veel waterspelletjes. Genieten! De start van het nieuwe schooljaar is voor sommige kinderen dan ook een beetje dubbel: op school zie je eindelijk je klasgenootjes weer en een klas hoger is ook leuk, maar je moet ook weer van alles. Terug de schoolbanken in, oftewel: veel zitten.

Tijdelijk werkverband en website voor veilige ventilatie op school

Een Landelijk Coördinatieteam Ventilatie op Scholen (LCVS) dat moet zorgdragen voor een veilige ventilatie op elke school en een uitbreiding van de website weeropschool.nl zodat er één centraal punt is scholen alle informatie over ventilatie op scholen kunnen vinden, en waar zij vragen kunnen stellen indien zij twijfelen of de ventilatie in hun gebouwen voldoet. Daarmee wil onderwijsminister Arie Slob het ventilatieprobleem op scholen aanpakken, zo schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer.

Non-conformistische docent kampt minder vaak met burn-out

Docenten in het primair onderwijs die non-conformistisch handelen, en autonomie over hun eigen lessen opeisen krijgen minder vaak te maken met een burn-out. Dat blijkt uit onderzoek van Bas Kodden, Ramon van Ingen en Stijn Langeweg van de Nyenrode Business Universiteit.